Vänsterpartiet SkåneVänsterpartiet Skåne

V protesterar: Sponsra inte flygplatser med skåningarnas skattepengar!

På fredagens möte med Regionala Utvecklingsnämnden föreslås nämnden ge 5 miljoner till kommuner för att överta mindre flygplatser med ekonomiska problem. Ett upprörande förslag i dagens situation, tycker Vänsterpartiet.

- Det är helt uppåt väggarna både ur miljösynpunkt och ur ekonomisk synpunkt, ett oansvarigt sätt att behandla skattebetalarnas pengar mitt under rådande Coronasituation! menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Nämndens pengar borde gå till att hindra långsiktiga effekter av stigande arbetslöshet och ökande skillnader inom regionen. Det är också helt centralt att ta modiga och rationella beslut för att nå miljömålen. Istället vill man betala ut stora summor skattepengar för att rädda små flygplatser!

Förslaget bygger på att ge Ängelholms kommun 4,5 miljoner för att stötta driften av nyligen konkurshotade Ängelholm Helsingborg Airport från PEAB, och att ge Kristianstad kommun 450 tusen kr för att stötta Kristianstad Österlen Airport. Bägge flygplatserna har haft stora ekonomiska problem. Vänsterpartiet har istället för bidrag till flygplatser konsekvent drivit på för utökade investeringar på kollektivtrafiken såsom järnvägen, med bedömning att det är något som varit klokare miljömässigt och bättre investerade skattemedel i den tuffa situation som vi har med pandemin.

Samtidigt ska Region Skåne enligt tidigare beslut stötta klimatsmart resande och har höga ambitioner för minskade utsläpp, något som knappast går hand i hand med att upprätthålla mindre flygplatser på orter där både resandeunderlaget och de marknadsekonomiska kalkylerna dessutom är svaga.

- Det ger väldigt dubbla budskap. Att stötta småskaligt flygande som det rör sig om på dessa flygplatser går knappast att försvara ur en miljösynpunkt, menar Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden. Vi måste satsa på utbyggda spår för effektivt resande med tåg inom landet. Vi har många åtgärder att vidta från regionen för att stötta upp genom den pandemi vi fortfarande befinner oss i. Att rädda flygplatser är inte en av dem, avslutar han.

Se tidigare uttalande från Vänsterpartiet kring Ängelholms Helsingborg Airport här.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: