V: Rädda hotade föreningslokaler

Från den 1 april riskerar föreningslokalen Pumpan på Södermalm att försvinna. Lokalerna är välbesökta och används idag flitigt av flera olika föreningar. Vänsterpartiet kräver att den blågröna majoriteten räddar Pumpan från nedläggning.
Bild på Torun Boucher

Det är bostadsrättsföreningen som äger lokalerna där Pumpan ligger som velat höja hyran kraftigt och Stockholms stads styrande majoritet har inte velat öka stödet till föreningsrådet så att det skulle kunna vara kvar.

Vänsterpartiet är mycket kritiska till att majoriteten tillåter ytterligare en stängning av föreningslokaler i Stockholm. I höstas stängde Östermalms föreningsråd sina lokaler i Fältöversten vilket drabbade 60 föreningar. Även i det fallet berodde stängningen på att hyran som den privata fastighetsägaren tog ut stigit betydligt mer än bidraget från kulturförvaltningen.

- Kommunen har ett ansvar för att se till att sådana här verksamheter får plats i Stockholm. Vi kan inte bara ha Espresso house och hamburgerställen i varje hörn utan det måste också finnas utrymme för småskalig kultur och föreningsverksamhet. Vi tycker kulturborgarrådet måste rädda Pumpan men på sikt krävs också att staden själv äger många fler föreningslokaler så att föreningar inte vräks på löpande band, säger Torun Boucher (V), vice ordförande i kulturnämnden.

Bild på Torun Boucher

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.