V: Samverkan kring barn och unga - de som gör jobbet måste få förutsättningarna de behöver

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne lämnade nämnden ett yttrande angående Region Skånes revisorers granskning av samverkan kring barn och unga med behov av samordnade insatser. Vänsterpartiet vill understryka att samverkan inte är bara en central åtgärd, utan bygger på att kunskap om förutsättningarna ges till alla de som jobbar med barnen.

- Behovet av samverkan är väldigt stort, säger Peter Ahlbom, pedagog på elevhälsan i Helsingborg och representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Samtidigt är kunskapen om lagar och bestämmelser ofta ojämn mellan aktörerna som ska samordna insatserna. Det finns en del knutar som behöver lösas upp kring ansvarsfördelning mellan barn- och ungdomspsykiatri och habilitering för barn med dubbla diagnoser som till exempel autism och ADHD. Alla barn har rätt till bästa möjliga förutsättningar utifrån sin individuella situation, och här behöver arbetet intensifieras. Barnens hälsa ska inte utmanas för att olika instanser saknar kunskap om processen, menar han.

Den första rekommendationen nämnden lämnar handlar om att hälso- och sjukvårdsnämnden ska ta initiativ till att lokala överenskommelser tecknas mellan samverkande aktörer när den nya ramöverenskommelsen är beslutad samt att dess innehåll görs känt i samtliga berörda förvaltningar. Det är här Vänsterpartiet vill se ett tillägg om att det rör förvaltningar inom både kommun och region.

- Vi vill att man tar ytterligare ansvar för samverkan med fokus på att de som ska göra jobbet får den kunskap och de förutsättningar de behöver, säger Agneta Lenander, även hon representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Ska samverkan kring barnen och de unga fungera måste både kommun och region ha god kunskap om vilka möjligheter till samverkan som finns. Kedjan blir inte starkare än den svagaste länken, och här är det barn och ungas hälsa vi pratar om. Det måste fungera, avslutar hon.

Nämnden beslutade att avslå tillägget.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Tel:072 - 4494870

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.