V: Sänk priset på ett SL-kort till 500 kronor

Vänsterpartiet föreslår nu att Region Stockholm ska sänka priset för ett månadskort hos SL till 500 kronor i sex månader.

Rysslands krig i Ukraina har gjort att bränslepriserna är skyhöga. För att människor ska ha råd att förflytta sig och för att få ner bränsleutsläppen vill vi sänka priserna i kollektivtrafiken akut.

– För att nå våra klimatmål behöver fler promenera, använda cykel eller kollektivtrafik. En lägre taxa i kollektivtrafiken gör det lättare för stora grupper i samhället, särskilt för dem med låga inkomster, att ta sig till arbetet, skolan och fritidsaktiviteter på ett klimatsmart sätt, säger Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Vänsterpartiet i Region Stockholm har sedan tidigare lagt finansierade förslag om att sänka taxorna för alla och att ta bort dem helt för barn och unga samt pensionärer som reser i lågtrafik. Nu när Vänsterpartiet nationellt skjuter till medel till Region Stockholm kan vi göra ännu mer och sänka taxan till hälften av vad det kostar nu.

– Lägre biljettpriset kan förhoppningsvis också få de pendlare som väljer bil framför buss och tåg under pandemin att komma tillbaka till kollektivtrafiken, säger Anna Sehlin.