V: ”Skandal att betalningsförmåga i stället för behov ger patienterna ätstörningsvård i Stockholm”

Dagen ETC avslöjar att Mandometerkliniken, som bedriver en stor del av ätstörningsvården i Region Stockholm, tillåter att patienter som betalar stora summor pengar går före andra patienter i vårdkön. Vänsterpartiet menar att kliniken måste granskas och att det måste ställas hårdare krav på vårdgivarna så att det inte går att köpa sig före i vårdkön.

Att låta patienter som betalar själva gå före i kön strider mot hälso- sjukvårdslagen. Vänsterpartiet är kritiska till att den blågröna majoritet som styr i region Stockholm inte vill ställa krav på att privata vårdgivare som får offentlig finansiering inte ska ta emot patienter vars vård finansieras med privata sjukvårdsförsäkringar eller med egna medel.

- Det är skandal att betalningsförmåga i stället för behov ger patienterna ätstörningsvård i Stockholm. Det finns många, särskilt unga, som behöver vård för ätstörningar och det är rent ut sagt hemskt att det är så långa väntetider, vilket orsakar mycket lidande. När det finns en vårdkö borde förstås de medicinska behoven styra vem som får vård först, säger Jonas Lindberg (V), sjukvårdspolitisk talesperson.

Vänsterpartiet driver också att Region Stockholm ska bygga ut ätstörningsvården som drivs i egen regi för att få bort kön.