V Skåne: Står bakom misstroendeförklaringen – vi sviker inte vårt löfte

I dagens votering i Riksdagen förklarades Sveriges statsminister Stefan Löfvens regering inte längre ha förtroende att leda landet. Vänsterpartiet har varit fullt tydliga under två år: Vi kommer aldrig att gå med på införandet av marknadshyror. Det är beklagligt att Socialdemokraterna inte tagit denna ståndpunkt på allvar.

- Det förslag till lösning som Socialdemokraterna och Centerpartiet presenterade i helgen är inte en lösning. Det är inte en förhandling mellan bostadsmarknadens parter om utgången redan är bestämd. Vi står helt bakom beslutet att gå fram med misstroende mot statsministern, vi står vid vårt ord och vårt löfte till våra väljare och de svenska hyresgästerna, säger Umihana Rašović Kasumović, distriktsordförande Vänsterpartiet i Skåne.

När januariavtalet ingicks förhandlades 73 punkter fram mellan S, Mp, C och L. En av dem, punkt 44, rör marknadshyror.

- Vänsterpartiet har bett om en kompromiss, en diskussion, kring en av 73 punkter. Att man inte kan genomföra det tyder på en väldigt svag vilja att lyssna på de svenska väljarnas åsikt där en majoritet är emot marknadshyror. Vi är trygga i att Vänsterpartiet inte kommer att rösta för en borgerlig regering eller någon regering som innehåller Sverigedemokraterna. Vi ställer oss bakom Löfven som regeringschef, men inte bakom marknadshyror, avslutar Umihana.

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.