V: Skapa nya hyresrätter i gamla kontor på Hornsgatan

En stor fastighet på Hornsgatan 128, där det kommunala bostadsbolaget Stockholmshem har sitt huvudkontor idag, ska säljas. Vänsterpartiet är emot försäljningen och vill istället att huset görs om till allmännyttiga hyresrätter.
Bild på Torun Boucher

Stockholmshems kontor ska flytta till Skärholmen. Därför blir fastigheten på ca 10 000 kvm ledig. Nu vill den blågröna majoriteten i Stockholms stad sälja huset, men Vänsterpartiet menar att staden istället bör göra om kontoret till allmännyttiga hyresrätter.

- Det här är ju ett gyllene läge att få till fler hyresrätter på Söder! Staden äger redan huset och man behöver inte ta någon ny yta i anspråk. Det är ju annars svårt att bygga nytt i området eftersom det är så tätt byggt redan. Majoriteten borde åtminstone titta på alternativet att få till hyresrätter i huset, istället för att sälja ut det av rent ideologiska skäl, säger Torun Boucher (V), vik. oppositionsborgarråd.

Den tilltänkta köparen av huset är ett privat företag med inriktning på kommersiella fastigheter. Beslut om försäljning fattades på styrelsemötet med Stockholmhem i torsdags, men beslutet ska tas vidare i kommunfullmäktige.

Bild på Torun Boucher