V: Skapa större möjligheter för delaktighet vid kronisk sjukdom

Genomsnittsåldern i befolkningen ökar och allt fler lever längre liv. Samtidigt drabbas fler av sjukdomar som i många fall inte kan botas utan enbart lindras genom behandling. Nu föreslår Vänsterpartiet i Region Skåne att de samtal som hålls kring patientens önskemål om behandling genomförs tidigare, för att öka medbestämmandet och informationstillgången för den drabbade.

- När man drabbas av en sjukdom som inte går att bota är det extra viktigt att man får möjlighet att bestämma hur ens vård ska se ut, menar Agneta Lenander, Vänsterpartiets representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden. För att kunna göra det behöver patienten ha kunskap om vad sjukvården kan erbjuda, vad som är legalt möjligt och kunna ställa frågor utifrån individuella behov och önskemål kring behandling.Så är det inte alltid idag. Med en handlingsplan för tidiga och löpande samtal kan vi göra stora förbättringar för att stärka patienternas och de anhörigas kunskap och påverkansmöjligheter, menar hon.

Den svenska sjukvården är i en omställning till vad som kallas Nära vård. Den syftar till att varje person ska vara delaktig i sin egen vård genom ett personcentrerat förhållningssätt. Idag ska så kallade brytpunktssamtal ske i samband med att vården övergår till palliativ (vård i livets slutskede). Tidigare och flera samtal utifrån befintlig modell för brytpunktssamtal kan skapa förutsättningar för den enskilde att leva livet fullt ut. Det kan ökad kunskap om den egna hälsan och ökade möjligheter att vara delaktig i den egna vården. Det kan ge kunskap som underlättar beslut om vilka utredningar och behandlingar som patienten vill medverka i, menar Vänsterpartiet.

- Sjukvårdens medarbetare, men även samhället, blir allt bättre på att hantera dessa ofta tabubelagda samtal om att livet är på väg att ta slut. Med det är fortfarande vanligt att brytpunktssamtal startar alltför sent - ofta under livets sista dag eller dagar. Då är den enskildes önskemål ofta varken kända eller möjliga att ta del av. Diskussionerna har kanske förts med en annan huvudman, en annan vårdinrättning eller med en god vän eller anhörig och dokumentationen om detta är ofta bristfällig och svår att finna. Genom ett systematiserat arbete kan detta undvikas, avslutar Agneta Lenander.

Vänsterpartiets förslag går ut på att Region Skåne tar fram en handlingsplan för tidiga samtal enligt formen för brytpunktssamtal, och att det blir möjligt att följa samtalens innehåll oavsett var patienten befinner sig i vårdkedjan. Det ska också finnas möjligheter till kvalitetsgranskning och statistikinsamling för att säkerställa och utveckla god vård. Ärendet bereds nu inom Hälso- och sjukvårdsnämnden och återkommer för beslut i vår.

Läs hela initiativet här.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Tel:072 - 4494870