V: SL-kortet måste bli billigare, inte dyrare

På tisdagen höjs priset på månadskortet till 970 kronor. I ett läge där vi måste få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen är det en enorm felprioritering från den blågröna majoriteten som riskerar att få allvarliga konsekvenser för Stockholm och stockholmarna.

Smärtgränsen för vad ett SL-kort får kosta är passerad, tycker Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

För sjätte året i rad höjer Region Stockholm priset på SL:s månadskort, som nu närmar sig tusenlappen. Det blir nu ännu tuffare för vanliga familjer som är beroende av buss, tunnelbana och pendeltåg i vardagen att få ekonomin att gå ihop.

- Nästan tusen kronor i månaden för ett 30-dagarskort är alldeles för mycket. Smärtgränsen är redan passerad för de flesta stockholmarna, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

Under pandemin har många resenärer valt bilen framför kollektivtrafiken för att undvika risken för smittspridning på vägen till jobbet, vilket är fullt förståeligt. Men vi måste se till att så många som möjligt parkerar bilen och återvänder till kollektivtrafiken när smittspridningen så småningom sjunker. Att i ett sådant läge höja biljettpriserna är en väldigt dålig idé, enligt Vänsterpartiet.

- Vi har inte råd att tappa fart i klimatomställningen. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig och attraktiv för så många som möjligt. Att fortsätta höja priserna är inte rätt väg att gå, säger Anna Sehlin.

Vänsterpartiet i Region Stockholm sänkte i stället priset på SL-kortet med 110 kronor per månad i sitt budgetförslag för 2022, som ett steg mot ett långsiktigt mål om en helt avgiftsfri kollektivtrafik. Dessutom vill V införa fri kollektivtrafik för barn och unga under 18 år, och för pensionärer i lågtrafik. Med en annan majoritet i Region Stockholm kan invånarna slippa fortsatta höjningar av månadskortet i framtiden.