V släpper förslag på lista till EU-valet

Idag presenterar Vänsterpartiets valberedning sitt förslag på lista till Europaparlamentsvalet i maj. Toppar gör partiets nuvarande EU-parlamentariker Malin Björk.

– Jag är väldigt glad över att valberedningen föreslår mig för att toppa vår EU-lista. Jag vill också att vi växer och blir fler i EU-parlamentet.
– Vänsterpartiet och en växande europeisk vänster kommer vara avgörande de närmsta åren. Vi är den starkaste kraften för jämlikhet, för klimatet, för en feministisk politik och mot de högernationalistiska krafter som hotar mänskliga rättigheter och demokrati i Europa, säger Malin Björk.

För valberedningen har målet varit att ta fram en lista med kandidater som kompletterar varandra och som speglar den föreslagna valplattformen. Anna Hövenmark, som är sammankallande i valberedningen, är nöjd.
– Vi har velat se de som står högst på listan som ett lag. Där har vi försökt få en bra sammanställning av personer som kompletterar varandra utifrån förslaget till valplattform. Frågor som feminism och klimat har stått i centrum när vi har tagit fram vårt förslag.

Den slutliga listan kommer att fastställas under Vänsterpartiets EU-valkonferens i Norrköping den 16-17 februari. Då antas även partiets valplattform.

För mer information, kontakta:
Anna Hövenmark: 070-611 71 92
Vänsterpartiets presstjänst (ej sms): 070-620 00 64

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år