V släpper förslag på lista till EU-valet

Idag presenterar Vänsterpartiets valberedning sitt förslag på lista till Europaparlamentsvalet i maj. Toppar gör partiets nuvarande EU-parlamentariker Malin Björk.

– Jag är väldigt glad över att valberedningen föreslår mig för att toppa vår EU-lista. Jag vill också att vi växer och blir fler i EU-parlamentet.
– Vänsterpartiet och en växande europeisk vänster kommer vara avgörande de närmsta åren. Vi är den starkaste kraften för jämlikhet, för klimatet, för en feministisk politik och mot de högernationalistiska krafter som hotar mänskliga rättigheter och demokrati i Europa, säger Malin Björk.

För valberedningen har målet varit att ta fram en lista med kandidater som kompletterar varandra och som speglar den föreslagna valplattformen. Anna Hövenmark, som är sammankallande i valberedningen, är nöjd.
– Vi har velat se de som står högst på listan som ett lag. Där har vi försökt få en bra sammanställning av personer som kompletterar varandra utifrån förslaget till valplattform. Frågor som feminism och klimat har stått i centrum när vi har tagit fram vårt förslag.

Den slutliga listan kommer att fastställas under Vänsterpartiets EU-valkonferens i Norrköping den 16-17 februari. Då antas även partiets valplattform.

För mer information, kontakta:
Anna Hövenmark: 070-611 71 92
Vänsterpartiets presstjänst (ej sms): 070-620 00 64

Vänsterpartiets affischer i EU-valet – så ser de ut23.4.2019 17:00:02 CESTPressmeddelande

Nu visar Vänsterpartiet sina affischer inför EU-valet. - EU-valet ser ut att bli det fjärde valet i rad då Vänsterpartiet växer. Vi fortsätter att få fler medlemmar och väljare. Det är helt logiskt – en helt ny generation växer fram och ser att klimatkrisen kräver stora förändringar och ett jämlikare samhälle. Vi är deras parti, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Valaffischerna bifogas och kan även ses på Vänsterpartiets hemsida https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiets-affischer-i-eu-valet-sa-ser-de-ut/ För mer information: Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64

Ulla Andersson (V): Nu sätter vi fingret på stoppknappen till bankernas pengatvättomat23.4.2019 10:57:00 CESTPressmeddelande

På grund av de misstänkta problemen med penningtvätt i det svenska banksystemet tar idag Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ett gemensamt utskottsinitiativ för att förmå regeringen att agera. - Gång på gång får vi ta del av rapporter om misstänkt pengatvätt. Det är oacceptabelt. Nu måste politiken agera skyndsamt för att minimera riskerna gällande penningtvätt och annan skadlig verksamhet i banksystemet. Under skandalen med Swedbank har regeringen endast haft något samtal med bankledningen i Swedbank och med Finansinspektionen. Det räcker inte, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Genom åren har lagskärpningar genomförts, bötesbelopp höjts och Finansinspektionen fått utökade resurser. Ändå återkommer fall med penningtvätt och misstänkt penningtvätt och annan skadlig bankverksamhet. Den utredning som Finansinspektionen initierat om den misstänkta penningtvätten inom Swedbank är nödvändig och bra, men inte tillräcklig. - Vi har sett nog av den galoppera