V: Socialdemokraterna fortsätter sin resa högerut

Den socialdemokratiska regeringens första budget tillsammans med C och L är ett svek mot landets barn och unga. Jämlikhetsreformer som Vänsterpartiet var med och förhandlade fram under den förra mandatperioden är borta.

Vårändringsbudgeten som presenterades idag är den första som partierna bakom Januariöverenskommelsen presenterar tillsammans. De planerar för skattesänkningar för de rikaste, genomför kraftiga nedskärningar på Arbetsförmedlingen, besparingar på äldreomsorgen, på biståndet och inför ett gåvoavdrag för välgörenhet.

- Istället för att återinföra avdragsrätten för fackföreningsavgiften så inför de avdragsrätt för gåvor. Det märks i den här budgeten att Socialdemokraterna fortsätter sin resa högerut, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson, Vänsterpartiet.

Även flera jämlikhetsreformer som Vänsterpartiet förhandlade fram under den förra mandatperioden, som till exempel gratis simskola för barn i förskoleklass och gratis kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet, finns inte med i dagens budget.

- Jämlikhetsreformerna ökade möjligheterna till en mer meningsfull fritid för alla barn och unga. De spelade stor roll i många människors liv. Men den socialdemokratiska regeringen, tillsammans med C och L, väljer att inte återinföra dem efter att de försvann i M och KD:s höstbudget. Det är uppenbart att 73-punktsgänget väljer att svika landets barn och unga, säger Ulla Andersson.

Vänsterpartiets presstjänst, 070-6200064 (obs ej sms)

Marie Antman
Kommunikationschef Vänsterpartiet