V: Sommarlovskortet är bra – men tyvärr tillfälligt valfläsk

I dag gick den blågröna majoriteten i Region Stockholm ut med att barn och ungdomar får åka gratis med SL under sommarlovet.

Anna Sehlin (V) Foto: Anna Drvnik

– Sommarlovskort är en viktig åtgärd för Stockholms barnfamiljer, så vi välkomnar den här åtgärden. Det är olyckligt att det inte är tänkt att fortsätta även kommande år, vilket får det att verka mer som tillfälligt valfläsk, säger Anna Sehlin, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Under 2018 fanns sommarlovskortet i hela Sverige. Då hade Vänsterpartiet drivit igenom detta i förhandling med regeringen. Men satsningen avskaffades sedan i och med den M/KD-budget som röstades igenom i riksdagen med stöd av SD. I Region Stockholm avskaffade den borgerliga majoriteten kortet omgående efteråt.

– Vi välkomnar självfallet denna svängning. Det är en seger varje gång de styrande vänder och börjar driva vår politik, säger Anna Sehlin, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Anna Sehlin (V) Foto: Anna Drvnik