V: Stoppa BUP-reformen innan det är för sent

Kritiken mot centraliseringen av barn- och ungdomspsykiatrin i Region Stockholm har haglat den senaste tiden. Vänsterpartiet föreslår att reformen stoppas.

Jonas Lindberg (V). Foto: Cal Orre.

Dagens Nyheter rapporterar att hälften av personalen på BUP i Solna har sagt upp sig i protest mot omorganisationen där 16 BUP-mottagningar i Region Stockholm ska bli nio. Såväl personal som oroliga föräldrar har uttryckt skarp kritik mot reformen de senaste månaderna.

– Det är dags att dra i nödbromsen. Den här omorganisationen är en skrivbordsprodukt som ingen ute i vården har efterfrågat. Regionen måste tänka om, säger Jonas Lindberg (V), sjukvårdspolitisk talesperson i Region Stockholm.

Reformen, som klubbades av regionen förra året, innebär att BUP delas upp i nio geografiska områden. I praktiken har beslutet lett till att flera mottagningar, bland annat i Botkyrka, läggs ner.

– Tanken av det blågröna styret att centralisera den här typen vård är fel från början. En väl fungerande barn- och ungdomspsykiatri bygger på lokal förankring och ett tätt samarbete med bland annat skola och socialtjänst. Mycket av det går förlorat när mottagningar läggs ner och resvägarna blir längre, säger Jonas Lindberg.

Vänsterpartiet i Region Stockholm har föreslagit bland annat att BUP ska drivas av regionen själv och en lotsfunktion för familjer med barn som har neuropsykiatriska diagnoser, som kan hjälpa till med vårdkontakter och säkerställa att ingen faller mellan stolarna.

Jonas Lindberg (V). Foto: Cal Orre.