V: Stoppa nedmonteringen av barnsjukvården

Omorganisationen av barnsjukvården i Stockholm som träder i kraft i juni riskerar att leda till en katastrof för både vårdgivare och patienter, med ökade kötider och mer byråkrati. Vänsterpartiet föreslår nu att beslutet rivs upp och att regionen går tillbaka till ritbordet.

Jonas Lindberg (V) är starkt kritisk till Region Stockholms planerade omorganisation av barnsjukvården.

Personal på flera barnmottagningar larmar nu om de allvarliga konsekvenser som den redan klubbade omorganisationen kommer att leda till. Många mottagningar kommer att tvingas stänga, eftersom de inte uppfyller de orimligt högt ställda kraven i det nya vårdvalsavtalet. Vården centraliseras till färre och större enheter, vilket kommer att leda till längre restider för många patienter. Mottagningar i utsatta områden och på landsbygden kommer att stängas, medan mottagningar i city blir kvar, trots att Region Stockholm har ett uttalat mål om en mer geografiskt och socioekonomiskt jämlik vård.

– Det här är helt fel väg att gå. Pratar man med professionen så är det mindre enheter med lokalkännedom som efterfrågas, alltså raka motsatsen till det som den blågröna majoriteten nu genomför, säger Jonas Lindberg, Vänsterpartiets sjukvårdspolitiska talesperson i Region Stockholm.

Samtidigt införs ett remisskrav, vilket innebär att barn och ungdomar som har varit patienter i flera år tvingas ta omvägen via sin vårdcentral. Det finns också en stor risk att förändringen kommer att drabba de redan hårt belastade akutsjukhusen när barn behöver en remiss innan de kan få rätt vård.

– Det är absurt att unga patienter ska återremitteras till sin vårdcentral för att få en remiss till en vårdgivare som de gått till i flera år. Här finns varken effektivitet eller omsorg, bara ett byråkratiskt haveri, säger Jonas Lindberg.

Vänsterpartiet, som även röstade mot omorganisationen i höstas, kommer på hälso- och sjukvårdsnämndens möte på tisdag (den 25 januari) föreslå att beslutet rivs upp och att ärendet återremitteras och utreds i samråd med berörda verksamheter. Vänsterpartiet efterlyser också en ordentlig risk- och konsekvensanalys av den föreslagna omorganisationen.

– Om vi låter förändringen ske som planerat i sommar går vi mot en ny kris i Stockholmsvården. Det är inte vad Region Stockholm behöver just nu, säger Jonas  Lindberg.