V: Stoppa politisk reklam i kollektivtrafiken

Vänsterpartiet i Region Stockholm vill att kollektivtrafiken ska vara fri från politisk reklam och att kollektivtrafiken i stället ska utsmyckas med konst och information om kulturverksamheter.

Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm. Foto: Anna Drvnik

De senaste dagarna har debatten gått varm om den tunnelbanevagn som Sverigedemokraterna har folierat i Stockholms kollektivtrafik. Både resenärer och förare har upprörts för att de känner sig otrygga och för att de anser att reklamen är olämplig. Förarna är rädda för ökat hot om våld och skadegörelse och många känner sig olustiga kring att åka till jobbet i en rullande reklampelare.

– Det är tydligt att det här inte fungerar som det är nu, säger Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm. Vi hänger inte politisk reklam på våra sjukhus, så varför ska vi göra det i kollektivtrafiken som vi också driver?

Vänsterpartiet går till val på att ändra reglerna för annonsering i kollektivtrafiken. I nuläget är dock Vänsterpartiet är det enda parti i Region Stockholm som anser att mängden annonser i kollektivtrafiken ska minska.

– Vi tycker att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla. Politisk reklam hör inte hemma i en av våra viktigaste samhällsfunktioner som väldigt många inte kan välja bort, säger Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm. Foto: Anna Drvnik