V: Sydow Mölleby sitter kvar som partiets gruppledare i riksdagen

Mia Sydow Mölleby fick under torsdagen förnyat förtroende på posten som gruppledare för Vänsterpartiets riksdagsgrupp. Sydow Mölleby har varit gruppledare sedan 2016.

Mia Sydow Mölleby – född 1960 - sitter sin tredje mandatperiod för Vänsterpartiet och är invald i riksdagen för Örebro län.

- Det är en stor ära att få fortsätta leda och utveckla Vänsterpartiets riksdagsarbete. Vår valframgång har resulterat i sju nya mandat och jag ser fram emot att få välkomna både gamla och nya ledamöter in i vårt riksdagsarbete för ett jämlikt och solidariskt samhälle, säger Sydow Mölleby.

- Vi kommer att vara 28 vänsterpartister i riksdagen från och med riksmötets öppnande på tisdag. Det är 28 kraftfulla röster för klimatet, för jämställdheten och mot främlingsfientlighet och klassklyftor, avslutar Sydow Mölleby.

Maj Karlsson från Göteborg valdes om på posten som vice gruppledare.

Vänsterpartiets presstjänst
070-620 00 64 (ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig