V: Sydow Mölleby sitter kvar som partiets gruppledare i riksdagen

Mia Sydow Mölleby fick under torsdagen förnyat förtroende på posten som gruppledare för Vänsterpartiets riksdagsgrupp. Sydow Mölleby har varit gruppledare sedan 2016.

Mia Sydow Mölleby – född 1960 - sitter sin tredje mandatperiod för Vänsterpartiet och är invald i riksdagen för Örebro län.

- Det är en stor ära att få fortsätta leda och utveckla Vänsterpartiets riksdagsarbete. Vår valframgång har resulterat i sju nya mandat och jag ser fram emot att få välkomna både gamla och nya ledamöter in i vårt riksdagsarbete för ett jämlikt och solidariskt samhälle, säger Sydow Mölleby.

- Vi kommer att vara 28 vänsterpartister i riksdagen från och med riksmötets öppnande på tisdag. Det är 28 kraftfulla röster för klimatet, för jämställdheten och mot främlingsfientlighet och klassklyftor, avslutar Sydow Mölleby.

Maj Karlsson från Göteborg valdes om på posten som vice gruppledare.

Vänsterpartiets presstjänst
070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta