V: Sydow Mölleby sitter kvar som partiets gruppledare i riksdagen

Mia Sydow Mölleby fick under torsdagen förnyat förtroende på posten som gruppledare för Vänsterpartiets riksdagsgrupp. Sydow Mölleby har varit gruppledare sedan 2016.

Mia Sydow Mölleby – född 1960 - sitter sin tredje mandatperiod för Vänsterpartiet och är invald i riksdagen för Örebro län.

- Det är en stor ära att få fortsätta leda och utveckla Vänsterpartiets riksdagsarbete. Vår valframgång har resulterat i sju nya mandat och jag ser fram emot att få välkomna både gamla och nya ledamöter in i vårt riksdagsarbete för ett jämlikt och solidariskt samhälle, säger Sydow Mölleby.

- Vi kommer att vara 28 vänsterpartister i riksdagen från och med riksmötets öppnande på tisdag. Det är 28 kraftfulla röster för klimatet, för jämställdheten och mot främlingsfientlighet och klassklyftor, avslutar Sydow Mölleby.

Maj Karlsson från Göteborg valdes om på posten som vice gruppledare.

Vänsterpartiets presstjänst
070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år