V: Ta krafttag för barns och ungas hälsa i pandemins kölvatten

På dagens möte med Regionstyrelsen la Vänsterpartiet ett initiativärende för att låta regionen leda en kraftsamling för barns och ungas psykiska hälsa.

- Vi vill att Region Skåne tar initiativ till ett brett arbete för att möta barns och ungas behov av stöd nu och framöver, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Pandemin drabbar alla, men inte lika. Samhällets ojämlikheter har gjort stora skillnader i vilka förutsättningar man har haft för att hantera det år som gått. Därför behöver vi nu satsa extra för att möta detta, menar hon.

I BRIS rapport Första året med pandemin – Om barns mående och utsatthet rapporterar man att man under 2020 noterat särskilt stora ökningar gällande barns samtal om ångest (+ 61 procent), nedstämdhet (+ 55 procent), familjekonflikter (+ 43 procent), samtal om samhällets stödinstanser (+ 36 procent) samt samtal om psykiskt våld (+ 32 procent) och fysiskt våld (+ 28 procent). De stora ökningarna inom dessa samtalskategorier bedömer BRIS har en koppling till de förändringar som skett i omvärlden och i många barns liv under året. Initiativärendet är tänkt att vara startskott för ett arbete tillsammans med kommuner, föreningsliv och andra berörda aktörer.

Miljöpartiets förslag om att polska kvinnor med hjälp av statlig finansiering ska erbjudas rätt till abort i Skåne till samma avgift som svenska invånare var något Vänsterpartiet ställde sig bakom.

- De inskränkningar vi ser runt om i Europa och världen av kvinnors rätt till vår egen kropp är oacceptabla. Miljöpartiets förslag om att se över möjligheten att ge polska kvinnor möjlighet att genomföra subventionerad abort är viktigt. Historiskt har svenska kvinnor fått hjälp i Polen när abort var olagligt i Sverige. Tyvärr gick alla allianspartier och SD emot förslaget som då röstades ner, avslutar Sara Svensson.

Initiativärendet om kraftsamling för barn och ungas psykiska hälsa kommer upp för politiskt beslut vid kommande möte med regionstyrelsen.

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.