V tar initiativ för ökat arbetsgivaransvar för våldsutsatta

Förekomst av våld är alltför vanligt. På tre veckor har fem kvinnor i Sverige mördats av män. För att förebygga att män överhuvudtaget tar till våld krävs ett långsiktigt normförändrande arbete, men det behövs också direkta åtgärder här och nu för att upptäcka och erbjuda skydd till våldsutsatta. Inga fler ska behöva dö innan samhället agerar, menar Vänsterpartiet, som nu tar initiativ till förstärkta insatser för att öka möjligheterna för våldsutsatta att få hjälp.

- Samhället behöver agera mot och förebygga våld mot kvinnor på många olika sätt, idag lägger vi förslag på ett, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Vi vill att en fråga om våldsutsatthet inkluderas i rutiner kring exempelvis medarbetarsamtal för alla regionens anställda, för att ge möjlighet till hjälp och stöd från arbetsgivarens sida.

SKR lyfter att just chefer kan ha en viktig roll i att det i det systematiska arbetsmiljöarbetet också ingår avstämningar kring anställdas mående. Genom att ha en stående fråga till samtliga är det ingen enskild som pekas ut, utan alla ges samma möjlighet.

- På samma sätt som arbetet mot våld är enormt viktigt för de som söker vård, så behöver regionen som arbetsgivare lyfta de här frågorna i samtal för att kunna stödja personalen. Därför innebär vårt förslag även insatser i regionen kring vilka möjligheter till stöd som finns. Att få en fråga kan vara ett första steg till hjälp för våldsutsatta och en möjlighet för regionen som stor arbetsgivare att stötta sin personal och agera för mindre våldsutsatthet, avslutar Sara Svensson.

Initiativärendet lämnades in på dagens möte med regionstyrelsen och kommer upp för politisk behandling vid ett kommande möte.

V: Vi ska inte behöva trängas i kollektivtrafiken!10.5.2021 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Larmen om trängsel i kollektivtrafiken har inte mattats av. Nu när skolor och arbetsplatser så smått börjar öppna upp för minskad distansundervisning riskerar problemet att förvärras ytterligare. Det är många som inte har andra sätt att ta sig runt på, och personalen har rätt till en trygg arbetsmiljö. Skånetrafiken måste se över sätt att minska trängseln ombord, menar Vänsterpartiet.

V: Samverkan kring barn och unga - de som gör jobbet måste få förutsättningarna de behöver6.5.2021 15:13:29 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne lämnade nämnden ett yttrande angående Region Skånes revisorers granskning av samverkan kring barn och unga med behov av samordnade insatser. Vänsterpartiet vill understryka att samverkan inte är bara en central åtgärd, utan bygger på att kunskap om förutsättningarna ges till alla de som jobbar med barnen.

V eniga med granskning: samverkan för barn och unga måste förbättras21.4.2021 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med Primärvårdsnämnden i Region Skåne lyfts en granskning av samverkansarbetet kring barn och unga med behov av samordnade insatser mellan region och kommun. Behovet av samverkan kan finnas för barn med social problematik, psykisk ohälsa, kroniska sjukdomar, funktionsnedsättning eller en kombination av dessa. Granskningen pekar på en ojämlikhet i hur väl arbetet fungerar mellan olika kommuner och ett antal områden som behöver förbättras. Vänsterpartiet vill understryka vikten av att få till ett välfungerande arbete för barn och unga som många gånger riskerar att falla mellan stolarna.