V tar initiativ för ökat arbetsgivaransvar för våldsutsatta

Förekomst av våld är alltför vanligt. På tre veckor har fem kvinnor i Sverige mördats av män. För att förebygga att män överhuvudtaget tar till våld krävs ett långsiktigt normförändrande arbete, men det behövs också direkta åtgärder här och nu för att upptäcka och erbjuda skydd till våldsutsatta. Inga fler ska behöva dö innan samhället agerar, menar Vänsterpartiet, som nu tar initiativ till förstärkta insatser för att öka möjligheterna för våldsutsatta att få hjälp.

- Samhället behöver agera mot och förebygga våld mot kvinnor på många olika sätt, idag lägger vi förslag på ett, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Vi vill att en fråga om våldsutsatthet inkluderas i rutiner kring exempelvis medarbetarsamtal för alla regionens anställda, för att ge möjlighet till hjälp och stöd från arbetsgivarens sida.

SKR lyfter att just chefer kan ha en viktig roll i att det i det systematiska arbetsmiljöarbetet också ingår avstämningar kring anställdas mående. Genom att ha en stående fråga till samtliga är det ingen enskild som pekas ut, utan alla ges samma möjlighet.

- På samma sätt som arbetet mot våld är enormt viktigt för de som söker vård, så behöver regionen som arbetsgivare lyfta de här frågorna i samtal för att kunna stödja personalen. Därför innebär vårt förslag även insatser i regionen kring vilka möjligheter till stöd som finns. Att få en fråga kan vara ett första steg till hjälp för våldsutsatta och en möjlighet för regionen som stor arbetsgivare att stötta sin personal och agera för mindre våldsutsatthet, avslutar Sara Svensson.

Initiativärendet lämnades in på dagens möte med regionstyrelsen och kommer upp för politisk behandling vid ett kommande möte.

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.