V tar strid för jämlik vård- vill reglera effekter av privata sjukvårdsförsäkringar

Under dagens möte med regionfullmäktige i Region Skåne togs Vänsterpartiets motion för att säkerställa jämlik vård upp. V ville ställa krav på privata vårdgivare för att säkerställa att det är medicinska behov som styr vem som får vård först – inte vem som betalat för en privat sjukvårdsförsäkring.

- Att det ens finns en marknad för privata sjukförsäkringar är ett symptom på en alltmer ojämlik vård. Gruppen som har sjukförsäkringar i allmänhet är friskare än den oförsäkrade gruppen. Två av tre som tecknar försäkringar är män och de försäkrade har högre utbildning och tjänar mer. För personer med kronisk sjukdom eller en funktionsnedsättning är det däremot väldigt kostsamt om det ens är möjligt att få teckna en försäkring, säger Alexandra Thomasson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne.

Att gruppen som har privat sjukvårdsförsäkring har mer resurser och är friskare kan leda till undanträngningseffekter, d.v.s. att friskare patienter med försäkring går före patienter med större behov men utan försäkring. Problemet uppstår inte minst när samma vårdgivare tar emot patienter både med och utan sjukvårdsförsäkring. Tidigare utredningar har visat på klara risker med två parallella system.

Mötet beslutade att avslå motionen, dels med motivering att invänta ytterligare utredningar samt svårigheter att granska de privata vårdgivarna.

- Hälso- och sjukvårdslagen ger oss i regionen ansvar för att säkerställa att sjukvård ges efter behov. Vi vill se till att redan nu ställa de krav som behövs för att se till att det görs. Vi ser en jätteökning av privata sjukvårdsförsäkringar och därmed en ökad risk för ojämlik vård. Om det är för svårt att se till att de privata vårdgivarna följer lagen ställer det ytterligare frågor kring varför skattebetalarna ska finansiera dem och hur regionen ser till att invånarna får sin lagstadgade sjukvård, avslutar Alexandra Thomasson.

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.