V: Utlys klimatnödläge i Skåne!

Under dagens möte med Regionfullmäktige i Region Skåne togs Vänsterpartiets motion om att utlysa klimatnödläge upp. Vänsterpartiet menar att det är dags att inse situationens allvar, se konsekvenserna och handla därefter. Alliansen menar att de redan uppsatta målen och strategierna är nog.

- Detta är en motion som manar till enighet i att möta det klimatnödläge som världen står inför. Att göra allt vi kan, att möta upp internationella avtal men också göra mer, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Vi vill att Region Skåne erkänner det nödläge vi står mitt i. Istället för att bifalla motionen så avslår Alliansen den med standardsvaret att vi inte behöver fler handlingsplaner. Samtidigt driver samma partier på för fler filer på motorvägarna och förlängda och ökade stöd till flygplatser. Man säger att man förstår men vi har svårt att se det. Inser de allvaret?

Många andra städer och regioner världen över har redan utlyst klimatnödläge, exempelvis New York, Malmö, Helsingfors, Lund och många andra. Syftet beslut tas med klimatnödläget i tanken. Att arbeta efter metoden handlar om att stärka arbetet och bygga upp best practice tillsammans med andra aktörer i regionen och att informera och samverka kring en skyndsam omställning. De handlingsplaner som finns och utvecklas ska ta höjd för 1,5 graders-målet samtidigt som man säkerställer att regionens åtgärder leder till insatser för att kompensera för andra aktörer som idag inte når ända fram.

- Nödläget kommer att vara tills världens nationer säkerställt att 1,5-gradersmålet uppnås, menar Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden. Politiskt måste vi erkänna det för att kunna jobba mot det. Idag står vi still på de flesta av de miljömål som följs upp på regional nivå och inget av de tolv kunde nås. Vissa går till och med åt fel håll och blir värre. Det är tydligt att om det här är allt vi kan göra så är det inte bra nog.

Under 2019 lämnade Vänsterpartiet in en motion om att ta fram en koldioxidbudget att arbeta efter, ett praktiskt redskap för att peka ut direkta åtgärder för utsläppsminskningar. Det förslaget ansågs besvarat med hänvisning till att de mål som finns redan beskriver minskade utsläpp för koldioxid. De praktiska arbetssätt som tas fram utifrån en koldioxidbudget används dock inte, och kommer heller inte tas fram.

Läs Dagens Samhälles artikel om klimatnödlägesutlysningar här.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.

Fortsatta nedskärningar på Helsingborgs lasarett: steg 2 ska spara ytterligare 150 miljoner6.3.2024 16:59:54 CET | Pressmeddelande

Det var i slutet av januari som det senaste sparpaketet antogs på Helsingborgs lasarett – ett beräknat underskott på 450 miljoner skulle minskas med åtgärder motsvarande 200 miljoner i nedskärningar. Nyheten om att antalet undersköterskor skulle minska med 50 personer var en av åtgärderna som inte mottogs med värme i den redan hårt pressade verksamheten. På dagens möte med sjukhusnämnden framlades steg två i besparingsplanen, trots att förvaltningen redan varnat för negativa effekter på vården.