V: Vi behöver förändra den politiska dagordningen

Många yngre väljare och kvinnor valde att lägga sin röst på Vänsterpartiet i höstens val. Vänsterpartiet gick även fram på de platser där vi har varit med och styrt. Det är några av slutsatserna från den valutvärdering som presenteras idag.

Vänsterpartiet gjorde i höstas ett av sina bästa val någonsin. Antalet väljare ökade med 40 procent och antalet medlemmar med 60 procent. Det är den största ökningen i väljarkåren sedan valet 1998 och den största ökningen av medlemmar i modern tid.

Vänsterpartiet växer framförallt på de ställen där vi styrt, som Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Gotland.

- Vänsterpartiet har lagt mycket av vår energi på att bli ett parti som kan styra. Det har lyckats. Vi får inga frågor om det idag, säger Aron Etzler, partisekreterare för Vänsterpartiet.

Kärnan i ökningen är yngre väljare och kvinnor. Allra mest ökar Vänsterpartiet i valkretsar där befolkningen är ung, har låga inkomster, högskoleutbildning och där det finns en hög andel med utländsk bakgrund.

En viktig slutsats i utvärderingen är att Vänsterpartiet lyckades betydligt bättre med att nå direkt till vänsterväljare, men vi lyckades inte förändra den politiska dagordningen.

- Vi behöver noggrant fundera igenom varför vi har så lite samhällsdebatt om det som verkligen skapar problem i samhället – de ökade klyftorna mellan de superrika och vanligt folk, och hur vi ska kunna driva opinion kring våra frågor på ett nytt sätt. En del av det arbetet har redan påbörjats, det historiska samarbetet med LO är ett exempel på det.

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (obs ej sms)

Marie Antman
Kommunikationschef Vänsterpartiet
marie.antman@riksdagen.se