V: Vi ska inte behöva trängas i kollektivtrafiken!

Larmen om trängsel i kollektivtrafiken har inte mattats av. Nu när skolor och arbetsplatser så smått börjar öppna upp för minskad distansundervisning riskerar problemet att förvärras ytterligare. Det är många som inte har andra sätt att ta sig runt på, och personalen har rätt till en trygg arbetsmiljö. Skånetrafiken måste se över sätt att minska trängseln ombord, menar Vänsterpartiet.

- Trots att vaccineringen är igång lever vi fortfarande i en pandemi, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet. Att det är trångt på bussar och tåg innebär fortfarande en risk för smittspridning. Att uppmana invånarna att hålla avstånd räcker inte långt när alla ska till skolan eller arbetet samtidigt. I städerna är det kanske möjligt att vänta på nästa buss, men om man bor mindre tätbebyggt är det inte säkert att nästa kommer strax, eller att den en timme senare inte också blir full. Skånetrafiken måste se till att man gjort allt man kan för att öka kapaciteten för att minska trängseln, säger hon.

Skånetrafiken rapporterar stora underskott på grund av det minskade resandet 2020 och 2021. Den senaste prognosen visar på intäktsbortfall på 765 miljoner kronor.

- Vi är väl medvetna om att det kommer att innebära ytterligare kostnader om vi ökar trafikeringen, men minskad smittspridning och människors hälsa är viktigare, säger Samuel Johansson, Vänsterpartiets representant i kollektivtrafiknämnden. Uppmaningar om att hålla i och hålla ut borde gälla även för Skånetrafiken – den behöver vara ett tryggt alternativ för resenärer och personal och finnas på plats när resandet går upp igen. Det kommer det att göra, men det behöver ske så säkert som möjligt, avslutar han.

Statlig ersättning betalas ut till regioner för intäktsbortfall inom kollektivtrafiken under pandemin för att kunna upprätthålla turtäthet. Om det dras ned på turer kan även stödet minska. Den exakta summan för ersättning är ännu inte fastställd.

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.