V: Vi vill höja garantipensionen med 1000 kronor

När du blir gammal ska du veta att nivån på din pension blir värdig. Därför vill Vänsterpartiet höja garantipensionen med 1000 kronor i vår kommande budget.

Vår höjning innebär att vi satsar 3,6 miljarder mer än regeringen på garantipensionen.

- Pensionen ska inte bara täcka dina grundläggande behov, du ska även ha råd att träffa vänner, köpa presenter till barnbarnen eller göra en resa, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson.

Förslaget till höjd garantipension är en del i en jämlikhetsplan som kommer att ingå i Vänsterpartiets kommande höstbudget. Utöver höjda pensioner så ingår följande i planen:

• Socialförsäkringarna ska repareras
  • Det behövs lagändringar för att säkra tillgången till assistans
  • En mer jämlik tandvård
  • Kommunsektorns ekonomi ska stärkas
  • Fler reformer för att få fler att få en utbildning inom välfärdsyrkena
  • Skattesystemets omfördelning skärps
  • Reformer som ska bygga ett samhälle som klarar klimatomställningen, skapar fler jobb med värdiga villkor och får en bättre ekonomisk utveckling.

Idag skrev Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson, på DN debatt om förslagen. Läs artikeln här.

Vänsterpartiets presstjänst:

Presstjänsten: 070-6200064 (ej sms)

Pressinbjudan till Vänsterdagarna 201910.10.2019 10:05:09 CESTPressmeddelande

Välkommen att bevaka Vänsterpartiets Vänsterdagar 2019. Evenemanget går av stapeln på Folkets hus i Göteborg samt på andra platser runt Järntorget, 1-3 november. Utöver hundratals medlemmar, företrädare och folkvalda från Vänsterpartiet kommer även flera gäster att delta under helgen. Bland dessa märks LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson samt Bhaskar Sunkara och Aaron Bastani, representanter för den nya vänstern i USA respektive Storbritannien. Programmet finns här: https://www.vansterpartiet.se/app/uploads/2019/09/V-dagarna_program-190919.pdf Formulär för ackreditering finns här: https://www.vansterpartiet.se/vansterdagarna/ackreditering-vansterdagarna/ För mer information, kontakta: Sam Carlshamre Vänsterpartiets kommunikationsavdelning 076-7765357 samuel.carlshamre@riksdagen.se Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Vänsterpartiet vill ha gratis medicin för mormor2.10.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår i sin kommande budgetmotion att avgiftsfria läkemedel införs för alla personer över 80 år. Förslaget är en viktig del i arbetet för att öka den ekonomiska jämlikheten och jämställdheten och väntas kosta 960 miljoner kronor 2020, för att öka något följande år. - Idag kan hjärtsjuka mormor hamna hos kronofogden för att hon inte har råd med medicinerna. Det är en skam för Sverige. Ingen äldre ska behöva ställas inför valet att betala räkningarna eller köpa nödvändig medicin, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Dagens högkostnadsskydd innebär att läkemedelskostnaderna kan uppgå till 2 300 kronor under ett år. För äldre med låg pension blir kostnaderna kännbara. Antalet fattigpensionärer som är beroende av äldreförsörjningsstöd har nästan dubblerats sedan början på 2000-talet och uppgår idag till omkring 25 000 personer. Omkring en tredjedel av alla kvinnor över 80 år lever med låg ekonomisk standard. - Vänsterpartiets ambition är at