V vill fokusera på säkerhet i kollektivtrafiken: människors hälsa står på spel

Under dagens möte med Kollektivtrafiknämnden fick ledamöterna information om de turer som tagits bort för att balansera upp minskade inkomster till följd av färre resanden under Covid-19. Samtidigt ökar antalet resanden i när skolor och jobb startar upp efter sommaren. Fel fokus och en riskabel väg att gå, tycker Vänsterpartiet.

- Det kostar regionen och dess invånare betydligt mer när människor som måste nyttja trafiken riskerar smittas på grund av trängsel ombord och när anställda inom tåg och buss förlorar sina jobb. Skånetrafikens fokus borde ligga på att ha snabbare kontaktvägar ut till personalen på tåg, bussar och stationer för att snabbt kunna förstärka trafiken med kort varsel. Ekonomiska effekter är alltid sekundärt när det i förlängningen handlar om människors hälsa som står på spel, säger Samuel Johansson, Vänsterpartiets representant i Kollektivtrafiknämnden.

Beslutet om färre turer har mött starka reaktioner, både från oppositionen i regionen och från kommunala företrädare. Det har bland annat hänvisats till de statliga pengar som ges i kompensation till regionerna och förhöjda risker för personal och passagerare som får arbeta och åka trångt. De varsel som gått ut till personal inom trafiken är också djupt problematiska.

- På nämndsmötena är det stort fokus på att rapportera ekonomiska effekter men mindre fokus på att förstärka trafik där det riskerar att bli trängsel. Vi pratar heller inte om hur vi ska stärka dialogen med personalen ute i trafiken som varje dag ser var det behövs åtgärder för att man ska kunna bedriva en bra och säker kollektivtrafik, avslutar Samuel.

Läs Vänsterpartiets debattartikel om de minskade turerna här.

Läs Vänsterpartiets pressmeddelande om varsel inom kollektivtrafiken här.

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: