V vill satsa 6 miljarder på billigare kollektivtrafik

Vänsterpartiet kommer med en miljardsatsning på stärkt kollektivtrafik över hela landet i förslaget till höstbudget. - Satsningen ökar jämlikheten i samhället och är ett viktigt steg i klimatarbetet, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.

I årets budget, som röstades igenom av M, KD och SD, togs flera reformer bort som tidigare införts efter förhandlingar med Vänsterpartiet, bland annat gratis sommarlovskort i kollektivtrafiken för barn och unga.

- Den socialdemokratiska regeringen valde inte att återinföra reformerna i vårbudgeten. Vi förväntar oss nu att de återinför de fria resorna för unga på sommaren, Löfven har lovat att arbeta för att våra jämlikhetsreformer ska återinföras, säger Jonas Sjöstedt.

Men till skillnad från regeringen vill Vänsterpartiet gå vidare och genomföra en miljardsatsning på kollektivtrafiken i den kommande höstbudgeten. Pengarna ska gå till de Regionala kollektivtrafikmyndigheterna, RKM, för att möjliggöra en billigare och bättre kollektivtrafik i regionerna med syftet att fler människor ska kunna åka kollektivt.

- Trafiken står för en stor del av vår klimatpåverkan. För att minska trafikens miljö- och klimatpåverkan räcker det inte att bilarnas utsläpp minskar. Det måste bli enklare och billigare för folk att åka kollektivt, säger Jonas Sjöstedt.

Det blir upp till regionerna att utforma hur pengarna ska användas. Men reformen möjliggör till exempel återinförande av gratis sommarlovskort och också fria resor för unga och äldre under hela året.

- För alla dem som oroar sig för sin ekonomi är busskort ofta en utgift för mycket. Barn, unga, ensamstående och pensionärer är grupper som är de stora vinnarna på billig och utbyggd kollektivtrafik, säger Jonas Sjöstedt.

Så mycket kostar reformen:

2020 2 miljarder
2021 2 miljarder
2022 2 miljarder

Kontakt:

Jessica Nordh, Jonas Sjöstedts pressekreterare

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år