Vad är då en människa? – om AI som möjlighet och gräns

Artificiell intelligens och maskininlärning är expansiva områden i vår tid. Nya möjligheter blir synliga och frågor om begränsning och ansvar väcks. Detta område är i fokus vid årets högtidssammankomst för stiftelsen Baculus deperditus den 21 maj klockan 18.30 i Lunds domkyrka. Föreläsarna Elin Trägårdh och Christian Balkenius ger oss perspektiv från medicin och kognitionsvetenskap om AI inom vården och om vad robotar lär sig av människor och vad roboten lär oss om människan.
Elin Trägårdh och Christian Balkenius. Foto: Kennet Ruona.

Elin Trägårdh: AI inom medicin – möjligheter och farhågor
Elin Trägårdh är läkare vid klinisk fysiologi och nuklearmedicin vid Skånes universitetssjukhus i Malmö. Hon är också docent vid Wallenberg center för molekylär medicin vid Lunds universitet. Elin bedriver forskning relaterat till artificiell intelligens inom nuklearmedicin, där syftet är dels att förbättra bildkvalitet med hjälp av artificiell intelligens, dels använda maskininlärning för att beräkna automatiska mått ur medicinska bilder, som går att korrelera till exempel till överlevnad eller effekt av behandling.

Christian Balkenius: Robotar som spegling av människan
Christian Balkenius är professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Hans forskning handlar om att förstå den mänskliga hjärnan och mekanismerna bakom olika kognitiva förmågor som uppmärksamhet, minne och inlärning. Genom att reproducera mänskliga förmågor i artificiella system som datorer och robotar testas teorier om människans kognition. Målet är att bättre förstå människan och även att i framtiden kunna utveckla en mänskligt baserad artificiell intelligens. Ett speciellt fokus är barns tidiga utveckling och hur denna kan imiteras i robotar.

Kvällen ramas in musikaliskt av orgel och sång med biträdande domkyrkoorganist Susannah Carlsson och domkyrkoorganist Robert Bennesh.

Domkyrkokaplan Lena Sjöstrand, 046-35 88 81
lena.sjostrand@svenskakyrkan.se

Domkyrkokamrerare Mats Persson, 046-15 56 10
mats.o.persson@svenskakyrkan.se

Fakta om stiftelsen Baculus Deperditus:
Den kräkla, biskopsstav, som skänktes till biskopen i Lund den 27 maj 1946 stals i Lunds domkyrka den 27 maj 2009. Försäkringsersättningen för den förlorade kräklan ligger till grund för stiftelsen Baculus Deperditus (Den förlorade kräklan). Stiftelsen ska årligen bjuda in till en föreläsning där aktuell forskning inom medicin möter perspektiv från teologi och humaniora.

Elin Trägårdh och Christian Balkenius. Foto: Kennet Ruona.