Vad är underhållning och varför behöver vi det?

Underhållning är något som vi använder för att fördriva tid och för att göra oss slappna av. Det finns olika former av underhållning och varje person har sin egen smak. Vissa människor gillar actionfilmer, andra gillar äventyr och vissa gillar bilder, spel eller social interaktion. Underhållning är något som tillför glädje i vardagen. Vi behöver detta för att koppla av från vardagens alla möjliga problem och bekymmer. Ibland behöver vi bara en paus från allt och olika nöjen är ett perfekt sätt att få den där avkopplingen. Vi har alla olika behov av underhållning och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja.

Man kan till exempel se en film, spela sällskapsspel, odds och betting eller gå ut och göra något aktivt på stan eller i naturen. Underhållning är något som vi alla behöver och det finns många olika sätt att få den där avkopplingen. Så ta en paus från vardagen och unna dig lite underhållning, du förtjänar det!

Är underhållning och tidsfördriv samma sak?

Det beror på hur man ser på underhållning. För en del är det något som man gör för att slappna av och ha roligt. Det är inte alltid nödvändigtvis produktivt eller uppbyggande, men det är absolut värt sin tid. Detta skiljer sig från tidsfördriv, som anses vara något mer passivt och ofta mindre meningsfullt. Det är inte alltid dåligt, men det är inte riktigt samma sak som underhållning, tänk spel på mobilen på väg till jobbet eller inför kommande läkarbesök.

Det finns olika typer av underhållning också. Naturligtvis har vi den traditionella formen av TV, film och musik. Men det finns också spel, betting sidor, böcker, podcaster och annat som kan vara lika givande.

Hur hjälper vi hjärnan och kroppen genom underhållning?

Massor av forskning visar att underhållning kan ha positiva effekter på hjärnan och kroppen. Men hur visar det sig exakt? Här är några saker som forskning har visat:

Underhållning kan minska stress och ångest. Det finns studier som visat att studenter som tittade på komedier hade lägre nivåer av stresshormonet kortisol efteråt. Andra studier har visat att musik kan ha liknande effekter, och att både film och musik kan hjälpa till att minska ångest och depression.

Det kan också hjälpa till att öka kreativiteten. En studie visade att studenter som tittade på en humoristisk film presterade bättre på en test av kreativitet än studenter som såg en realistisk film. Andra studier har visat att musik kan också hjälpa till att öka kreativiteten.

Som du ser finns det massor av forskning som visar att underhållning kan ha positiva effekter på hjärnan och kroppen.

Svenska spelutvecklare tar marknaden med storm14.11.2022 17:01:24 CET | Pressmeddelande

De mest populära spelutvecklarna som finns på marknaden idag är just från Sverige, och det är inte konstigt varför. De svenska spelföretagen är ständigt innovativa och utökar sin räckvidd, de visar upp en sällan skådad kreativitet i kombination med den bästa tekniken. Detta är några av anledningarna till att de internationella speljättarna helst vill jobba med svenska företag och deras spelutvecklare.

Möt hösten i Barcelona med resatillspanien.se!22.9.2022 16:23:44 CEST | Pressmeddelande

Det sägs att Barcelona är staden som aldrig sover. Det sägs även att Barcelona alltid erbjuder något för alla åldrar och intressen. Intresset för att resa till Barcelona och för att uppleva allt det fantastiska som staden har att erbjuda är enormt bland oss svenskar. Vad är det då som lockar oss svenskar i tiotusentals till Barcelona varje år och vad är det som man absolut inte får missa vid ett besök i Kataloniens vackra huvudstad?