Vad är underhållning och varför behöver vi det?

Underhållning är något som vi använder för att fördriva tid och för att göra oss slappna av. Det finns olika former av underhållning och varje person har sin egen smak. Vissa människor gillar actionfilmer, andra gillar äventyr och vissa gillar bilder, spel eller social interaktion. Underhållning är något som tillför glädje i vardagen. Vi behöver detta för att koppla av från vardagens alla möjliga problem och bekymmer. Ibland behöver vi bara en paus från allt och olika nöjen är ett perfekt sätt att få den där avkopplingen. Vi har alla olika behov av underhållning och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja.

Man kan till exempel se en film, spela sällskapsspel, odds och betting eller gå ut och göra något aktivt på stan eller i naturen. Underhållning är något som vi alla behöver och det finns många olika sätt att få den där avkopplingen. Så ta en paus från vardagen och unna dig lite underhållning, du förtjänar det!

Är underhållning och tidsfördriv samma sak?

Det beror på hur man ser på underhållning. För en del är det något som man gör för att slappna av och ha roligt. Det är inte alltid nödvändigtvis produktivt eller uppbyggande, men det är absolut värt sin tid. Detta skiljer sig från tidsfördriv, som anses vara något mer passivt och ofta mindre meningsfullt. Det är inte alltid dåligt, men det är inte riktigt samma sak som underhållning, tänk spel på mobilen på väg till jobbet eller inför kommande läkarbesök.

Det finns olika typer av underhållning också. Naturligtvis har vi den traditionella formen av TV, film och musik. Men det finns också spel, betting sidor, böcker, podcaster och annat som kan vara lika givande.

Hur hjälper vi hjärnan och kroppen genom underhållning?

Massor av forskning visar att underhållning kan ha positiva effekter på hjärnan och kroppen. Men hur visar det sig exakt? Här är några saker som forskning har visat:

Underhållning kan minska stress och ångest. Det finns studier som visat att studenter som tittade på komedier hade lägre nivåer av stresshormonet kortisol efteråt. Andra studier har visat att musik kan ha liknande effekter, och att både film och musik kan hjälpa till att minska ångest och depression.

Det kan också hjälpa till att öka kreativiteten. En studie visade att studenter som tittade på en humoristisk film presterade bättre på en test av kreativitet än studenter som såg en realistisk film. Andra studier har visat att musik kan också hjälpa till att öka kreativiteten.

Som du ser finns det massor av forskning som visar att underhållning kan ha positiva effekter på hjärnan och kroppen.

Hur fungerar kreditkortens reseförsäkring?28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett bra kreditkort kommer med många olika förmåner, däribland bonuspoäng, exklusiva rabatter och erbjudanden. En av de främsta och mest attraktiva förmånerna som de allra flesta kreditkort erbjuder är däremot reseförsäkring. Och kanske har en reseförsäkring aldrig varit med relevant än just nu när inflationen stiger, flygbolag över hela världen kämpar i motvind, SJ flaggar för personalkris och köerna ringlar sig långa på Arlanda på grund av hög belastning.

Så upplever du Sverige och världen på bästa sätt22.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Massor av svenskar har av förklarliga skäl semestrat, eller hemestrat som det så populärt numera kallas, i Sverige under de senaste åren. I och med detta så har också fler och fler fått upp ögonen för allt det fantastiska som vårt avlånga land har att erbjuda i form av allt från storslagna naturupplevelser till spännande och roliga aktiviteter. För många så handlar semestertider och annan ledig tid om att åka ut till stugan på landet, att campa med husvagnen eller kanske till och med att spendera tid på sjön med båten. Ett av det absolut bästa sätten att uppleva mera av Sverige- och världen i övrigt på är att ta bilen för att sedan ge sig ut på nya äventyr.