Vad betyder det att äga skog? Och vem är det som äger den?

I nummer 4 av Skogssällskapets tidning Skogsvärden har vi tittat närmare på ägandet av skog – och vilka det är som äger den.

Vad betyder det att äga skog? Åsa Åslund, juris doktor och lektor i affärsrätt vid Linköpings universitet, beskriver äganderätten som "ett knippe av rättigheter". Vi har också sedvanerätten och allemansrätten, och var gränsen går är inte alltid glasklart.

Enligt professor Erland Mårald och forskaren Anna Sténs, Umeå universitet, står dagens skogsägare friare mot staten än på länge. Samtidigt upplever många att deras ägande är starkt reglerat, något som är en paradox.

Och vem är det då som äger skogen? I dag har vi mer än 336 000 personer som äger skog i Sverige. Det är fler än tidigare, samtidigt som antalet privata skogsfastigheter har minskat. Allt fler skogsägare bor i stan, allt fler är kvinnor och allt fler samäger.

Ur innehållet:

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.