Vad gör branschen för konsumentens trygghet?

Med anledning av TV4s morgonprogram om bilverkstäder och Råd och Röns svarta lista - här följer fakta som visar hur den seriösa branschen verkar och arbetar.

Bo Ericsson vd SFVF

Komplexiteten i bilar och bristen på kommunikation ligger oftast till grund för en konflikt på verkstaden. Av den anledningen håller Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) föreläsningar för Allmänna reklamationsnämndens domare och ledamöter, konsumentvägledare i Sverige, Konsumentverket, Ministrar, statssekreterare, Sveriges konsumenter, konsumentorganisationer med flera.

För ett antal år sedan startade SFVF ”Praktisk Verkstad” där vi visar och förklarar hur en bil fungerar och besvarar frågor kring bilen, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Tillsammans med MRF har vi på uppdrag av Per Bolund tagit fram kvalité och miljöledningssystemet Godkänd bilverkstad (www.godkandbilverkstad.se). Självklart ska en bilägare anlita en Godkänd Bilverkstad, det är ett kvitto på att bilverkstadens verksamhet bedrivs på ett korrekt sätt och att personalen har rätt kompetens. Godkänd Bilverkstad visar att här kan bilägaren tryggt lämna sin bil.

SFVF:s medlemmar följer naturligtvis ARN:s beslut till 100%, garanten för det är SFVF.

SFVF har 11 ledamöter i ARN, medverkar i Tingsrätter i Sverige sedan 1991 och ARN sedan 17 år tillbaka, samt i Försäkringsnämnden som är en överprövningsnämnd för fyra försäkringbolag, även här sedan 17 år tillbaka. Allt handlar om fordonsreparation och tvister.

Det är trist när en hel bransch dras över en kam för att 55 oseriösa verkstäder inte följer ARN:s beslut, avslutar Bo Ericsson.

Bo Ericsson vd SFVF

Viktigt att fortsätta skydda sina anställda och kunder mot covid-1915.10.2020 11:37:22 CESTNyheter

- Corona-pandemin har nu pågått i över ett halvt år men det innebär inte på något sätt att faran är över. Risken för att smittas av covid-19 är fortfarande mycket stor och det gäller därför att skydda både sina anställda och sina kunder. Om man inte redan har vidtagit åtgärder så finns det en rad saker man kan göra för att begränsa risken för smittspridning, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Svarta listan visar på att branschen har en del att ”städa upp”1.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Med anledning av TV4:s morgonprogram om bilverkstäder och Råd och Röns svarta lista - här följer lite fakta om hur alla 184 företag på listan fördelar sig. - Det är lätt att tro att verkstäder står för merparten av alla företag på Råd och Röns svarta lista, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). När man granskar den svarta listan och kontrollerar vilka företag som finns med framträder en annan bild.

Nu ska staten ha in pengar - Då offras rabatten för miljöbilar29.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

- Varför ska vi som branschförening lägga ned massor av tid för att hjälpa myndigheter att underlätta och snabbare ställa om till en bättre miljö när förutsättningarna för miljöbilar ”över en natt” förändras, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Denna ryckighet leder till att allt fler ställer sig tveksamma till att köpa ett miljöfordon, och det gäller både personer och företag.