Vad gör egentligen svenskarna framför tv:n?

Vad äter svenskarna framför tv:n, vad bråkar de om och vem ser de helst på tv med? Det har tv-leverantören Allente tagit reda på i en stor Demoskop-undersökning, som publiceras idag.

Foto: Getty Images

Allente, sammanslagningen av Canal Digital och Viasat Consumer, har gjort en Demoskop-undersökning om svenskarnas tv-vanor, med frågor om allt från vad man äter framför tv:n till vad man grälar om.

Resultaten är både väntade och mer överraskande, och beskriver både regionala skillnader och landstäckande likheter. Utan att avslöja för mycket: Tv-soffan är en klar favorit, och helst vill man placera Zlatan i den.

Allentes VD Jonas Gustafsson om undersökningen: ”Vi på Allente har jobbat med tv i 30 år, så vad svenskarna gillar att titta på vet vi. Men nu var det dags att bredda bilden, och få insikter i vad folk gillar att äta framför tv:n, med vem de helst tittar på tv, och vad man stör sig mest på under tv-kvällen. Det kom fram en hel del intressanta resultat, som vi nu gärna vill dela med oss av.”

Undersökningen har utförts av Demoskop, och kommer att släppas årligen. Den finns att ladda ner i denna pressinformation, och för den som är intresserad av siffror på lokal nivå, går det bra att kontakta kommunikationschef Maja Wikman Ulrich för mer information.

Jonas Gustafsson, VD Allente