Vad gör regeringen för småföretagens exportmöjligheter?

Småföretagen står för den största delen av Sveriges exporttillväxt – och det är tydligt att dessa i framtiden kan få en ännu viktigare roll som exportörer och välståndsskapare. Men vad gör regeringen för att stärka svenska små- och medelstora företags möjligheter att nå ut på den globala marknaden, och vad betyder det egentligen när januariavtalet säger att Sveriges exportstrategi ska fokusera på hållbarhet? Hör den nya statssekreteraren Krister Nilsson (S) och Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) diskutera frågan på lunchseminarium hos Teknikföretagen.

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) och Krister Nilsson (S).

Tid och plats

Fredag 22 november 12.00-13.00

Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm

Medverkande

Krister Nilsson (S), statssekreterare Utrikesdepartementet

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M), riksdagsledamot Näringsutskottet

Stefan Blom, AB Regin

Jennie Cato, enhetschef Handel och Hållbarhet, Teknikföretagen

Ann-Sofi Gaverstedt, ansvarig handelsfrämjande, Teknikföretagen

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) och Krister Nilsson (S).

Teknikföretagen räknar på dilemman från högstadieelevers vardag – ska öka intresset för matematik19.11.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivar- och branchorganisationen Teknikföretagen lanserar nu webbserien ”Vi räknar på det!”. Genom filmer som ska illustrera vardagsproblem unga stöter på är syftet att öka matematikintresset bland högstadieelever. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – cirka 10 procent klarar inte de uppsatta målen. Detta är något som Teknikföretagen vill ändra på.

En hårsmån från recession7.11.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Den globala avmattningen som inleddes runt årsskiftet 2017/2018 fortsätter, och det syns ännu inga tydliga tecken på att botten är nådd. Nu är det tydligt att avmattningen även slår till med full kraft mot svensk industri. Industrins avmattning smittar också av sig på resten av ekonomin. Arbetsmarknaden försvagas och arbetslösheten stiger rejält det närmaste året. Den bedömningen gör Teknikföretagen som presenterar sin nya konjunkturprognos idag.