Vad gör svenskarna i väntan på flyget?

Pratar, äter och surfar är det svenskarna helst gör i väntan på att flyget ska gå. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

Foto: Shutterstock

När svenskarna väntar på flyget ska gå till drömsemestern är de helst sociala och njuter av god mat. Det visar en ny Novus undersökning gjord på uppdrag av NOVASOL. 54 procent av svenskarna pratar helst med sitt resesällskap och 48 procent svarar att det äter eller fikar. Endast 15 procent dricker alkohol i väntan på flyget.

- Tycker det är positivt att så många väljer att äta eller fika på flygplatsen istället för att dricka alkohol. Hade räknat med fler som firar in semestern med ett glas vin i väntan på flyget, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL

Surfar, läser och shoppar

Stor del av svenskarna surfar på telefonen eller läsplattan när de väntar på flyget (38 procent). En av tre svenskar läser en bok eller tidning och ungefär lika många shoppar på flygplatsen (30 procent).

- Det är tydligt att många väljer att ta det lugnt på flygplatsen och fördriver tiden med en bok, tidning eller surfar, säger Torbjörn Fredman

Längre ner på listan hamnar brukar inte ha tid att göra något (3%), passa på att ringa någon (2%) och lär känna nya människor (2%)

10 i topp - Om du ska flyga på semestern, vad gör du när du väntar på flyget?

Pratar med mitt resesällskap (54%)
Äter/fikar (48%)
Surfar på telefonen/läsplattan (38%)
Läser bok/tidning (33%)
Shoppar/tittar i affärer (30%)
Lyssnar på podd/ljudbok/musik (20%)
Dricker alkohol (15%)
Brukar inte ha tid att göra något (3%)
Passar på att ringa någon (2%)
Lär känna nya människor (2%)
Jobbar (1%)
Flyger inte på min semester (14%)

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus.

Foto: Shutterstock