PR Direkt

Vad händer med brittiska företag och LEI-koder vid Brexit?

Dela

Inom EU används identifieringskoden som kallas för LEI som står för Legal Entity Identifier för att man ska få till proper transaktionsrapportering. Det här är en global kod som sedan januari 2018 är ett måste för juridiska personer som vill handla med värdepapper. Alla stater inom EU har denna lag och så även Storbritannien vilket får många att undra vad som kommer att hända om det blir ett så kallat no-deal Brexit där man inte har någon särskild överenskommelse mellan EU och Storbritannien.

Storbritannien har näst flest LEI-koder registrerade

För närvarande har Storbritannien flest LEI-koder registrerade i världen. De slås bara av USA. Det bör finnas mer än 155 000 LEI registrerade i Storbritannien och formatet för en LEI-kod är numera välkänt bland brittiska företag.

Om det blir en no-deal Brexit och brittiska företag slutar rapportera med LEI-koder kan det ge skäl till en ny ordning. Antingen får Storbritanniens myndigheter gå in och se över systemet eller så får man se på ett möjligt samarbete där det går att fortsätta med samma kod-system och öppenhet som tidigare.

Oavsett vad det blir är det uppenbart att EU kommer att ha fortsatt stort inflytande över de brittiska företag som handlar med EU-länder. Det är mycket troligt att många brittiska firmor kommer att vilja hålla sig till EU-lagar om LEI för att behålla goda kundrelationer.

Hur får man LEI-kod?

Du kan skaffa LEI kod online via tjänster som hjälper dig med detta. Med den här koden kan myndigheter i Europa hjälpas åt och samla in data som behövs för att reglera handeln och se till att den håller sig till de gemensamma lagar och regler som finns.

Ska du som företagare köpa värdepapper ska du ha LEI kod

Enkelt sagt är det så att du som företagare som vill handla med värdepapper eller derivat måste ha ett LEI nummer, det vill säga LEI koden. Anledningen till att din bank eller det värdepappersinstitut som du vill handla med har informerat dig om att skaffa LEI kod är att de måste rapportera om transaktioner som rör finansiella instrument. Detta oavsett om transaktionen rör en kund eller är för deras egen räkning.

Om ditt bolag innehar eller handlar med finansiella instrument ska det finnas en LEI kod för handeln. Det här gäller också om företagets värdepapper finns på depå och det inte handlas med dem just nu. Ditt depåinstitut tänker framåt och kan därför be dig om att ordna med koden för att det sak bli möjligt med transaktioner på ett lagligt sätt längre fram.

Undantaget är enskild firma och kapitalförsäkringsdepå

Det finns ett undantag och det är den enskilda firman och då handeln sker med finansiella instrument som inte är derivat instrument. Om detta är din situation behöver du alltså inte skaffa LEI koden.

Har ditt bolag en kapitalförsäkringsdepå finns det heller ingen anledning till att skaffa en LEI kod. Det här beror på att det är försäkringsbolaget som ses som den formella ägaren av de finansiella instrument som bolaget placerat pengar i via försäkringen.

Korrekt och laglig LEI kod

Det är viktigt att du får en LEI kod som är korrekt och laglig. Det är tjänster som klassas som LOU, Local Operating Units, som godkänns av LEI ROC, Regulatory Oversight Committee, som får ge LEI koden. Tänk på att koden har ett sista datum. Det går att betala för en tjänst som ser till att koden uppdateras då det är nödvändigt.

Kontakter

Om

PR Direkt
Flaggan 1338
11674 Stockholm

010-551 75 00https://prdirekt.se/

PR Direkt hjälper företag och organisationer med PR och pressmeddelanden. Vi ser till så att viktiga nyheter får rätt spridning.

 

Följ PR Direkt

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från PR Direkt

Unik service ger goda elektrikeromdömen för Svenska Eljouren14.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Eljouren startade som en renodlad eljour men det som gör elbolaget unikt är dess serviceinriktade elektriker som även ger fullt kundfokus för bokade uppdrag. Bland hushållen i Stockholm har tillgängliga och bokningsbara elektriker blivit en succé. Sedan starten i april 2020 har Svenska Eljouren hjälpt över 7000 kunder – med utmärkta omdömen och lysande kundrecensioner som resultat. Receptet är helt enkelt att erbjuda god service!

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum