Vad händer med dig om du inte har tid att förändras?

Vi vill utvecklas och gå vidare och samtidigt så hinner vi inte med. Den här konflikten blir till slut en inre värderingskonflikt som blir alltmer tärande ju längre tiden går. I sitt tredje gästinlägg skriver psykologen Fredrik Bengtsson om att stoppa det så kallade ekorrhjulet som så många av oss befinner oss i.

Ett liv innebär att saker och ting händer som gör att vi måste öppna oss för nya tankar, idéer och perspektiv på livet och tillvaron för att följa med i det som sker. Vi kan inte stå och stampa på samma fläck hela livet medan resten av världen förändras. Just nu upplever jag att utrymmet för förändring och viljan/förmågan att avsätta tid för att förändra/förändras är obefintlig för många.

I den stress och press som råder handlar livet om att hålla näsan ovanför vattenytan och att försöka få någon form av kontroll över tillvaron. Då blir det de upptrampade vägarna som gäller eftersom det går snabbast. Konsekvensen blir att man fortsätter gå till samma jobb fast att man sedan länge tappat motivationen och skulle vilja göra något annat, man lagar samma slags mat som man alltid har gjort eftersom man inte orkar/förmår lära sig något nytt, man har kvar samma vänner som man haft hela livet trots att man vuxit ifrån några av dem eftersom man inte har tid att lära känna några nya. Relationer tar tid och det är just tiden som vi upplever att vi inte har.

Tidsbristen och därav oförmågan att klara av att genomföra en förändring krockar med att vi samtidigt lever i en tid då det mesta är möjligt och där vi på ett yttre plan har möjlighet att förändra oss själva och hur vi lever på många olika plan. Vi vill utvecklas och gå vidare och samtidigt så hinner vi inte med. Denna konflikt blir till slut en inre värderingskonflikt som blir alltmer tärande ju längre tiden går. Hur gör man för att stoppa det där ekorrhjulet? En del väljer att helt enkelt hoppa av och lämna allt eftersom de inte förmår göra smärre förändringar inom ramen för det liv de lever. Ibland måste man helt enkelt ta till de stora penseldragen för att något nytt ska kunna hända.

För att bjuda in en öppning till förändring i ditt liv går det faktiskt att göra ganska mycket även i det lilla. Tag en ny väg när du ska gå till jobbet? Pröva en ny restaurang då du ska äta lunch, ändra dina rutiner så att du inte fastnar i att din tillvaro fastnar i att vara trygg och förutsägbar enbart. Lyft blicken och se att staden ser annorlunda ut varje dag beroende på väder och årstidernas växlingar. Se dig själv när du tittar dig i spegeln och fråga dig själv vem du vill vara idag? Det behöver inte nödvändigtvis vara samma person som du var i går ...

Text: Fredrik Bengtsson

Fredrik Bengtsson är psykolog och har genom sitt företag Haga Livscenter, lång erfarenhet av att hjälpa människor som drabbats av stress, utmattning eller hamnat i en livskris tillbaka till arbetet igen. Han driver även bloggen Jakten på det goda livet och är medgrundare till mötesplatsen ABLE Lounge på Downtown Camper by Scandic.

För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.