Vad har Sydkoreas främsta skolexpert gemensamt med två av Sveriges största influencers?

Professor Okhwa Lee gästar tillsammans med Nattid och Margaux Dietz Studentlitteraturs omfattande seminarieprogram på Bokmässan 2019. Studentlitteraturs författare föreläser om allt från kvinnors självkänsla och perfektionism, influencers i skolvärlden, lärarprofessionen, till digitala verktyg för språkutveckling och frihet och ansvar i medielandskapet.
Okhwa Lee

Ska du välja ut något på bokmässan missa inte ett av Studentlitteraturs seminarier nedan. Vad sägs om professor Okhwa Lee, årets internationella röst på bokmässan och temat Sydkorea, som gästar Skolspåret. Eller lyssna på när Sveriges största influencers Nathalie ”Nattid” Danielsson och Margaux Dietz diskuterar självkänsla och perfektionism med forskarna Irena Makower och Thomas Johansson. Studentlitteratur arrangerar sammanlagt 26 programpunkter på årets bokmässa i Göteborg och förlaget finns på plats i monter C04:02.

Här är ett urval av våra spännande seminarier på Bokmässan:

En skola i världsklass
torsdag / 26 september / 2019 kl.15:00-15:45 Plats K2

År efter år presterar de sydkoreanska eleverna bland de bästa resultaten i världen när det kommer till internationella kunskapstestet. Vad beror det på? Vilken betydelse har de kulturella skillnaderna när det gäller kvaliteten på utbildning? En av de främsta skolexperterna i Sydkorea, beskriver de organisatoriska, pedagogiska, vetenskapliga och politiska förutsättningarna för den bästa skolan. Vad kan svensk skola lära, bör lära och inte lära av skolan i Sydkorea?

Medverkande: Okhwa Lee, professor och en av de främsta skolexperterna i Sydkorea och Tomas Kroksmark, professor emeritus. De båda är redaktörer till Världens bästa undervisning.

Hur är det ställt med lärarprofessionen?
torsdag / 26 september / 2019 kl.13:00-13:45 Plats G4

Svensk skola beskrivs som varande i kris. I stormens öga står lärarna. Många menar att yrkets status måste höjas, vi behöver lita mer till professionen. Men är lärarkåren ens en profession? Hur kan vi stärka lärarna i yrkesutövningen? Vi reder ut begreppen profession och autonomi samt diskuterar, med anledning av förstelärarreformen, konsekvensen av hierarkier inom yrket.

Medverkande: Johan Alvehus, forskare vid Lunds universitet och författare till bland annat boken Lärarkåren och förstelärare, Daniel Sandin, gymnasielärare i svenska, religion och historia vid Katedralsskolan i Lund och författare till bland annat boken Lärarens professionella frihet, Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund och Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.
Moderator: Emma Leijsne, författare och journalist, på Sydsvenskan.

Varför sitter de hemma?
fredag / 27 september / 2019 kl.13:00-13:45 Plats G4

Att närvara i skolan är viktigt för elevers lärande och hälsa. Skolinspektionens rapporter visar att frånvaro är ett utbrett problem och att skolor och kommuner agerar, men inte på rätt sätt och inte i tid. Vilka elever är i riskzonen för att hamna i den här typen av utanförskap och vilka skolsituationer bidrar till det?

Medverkande: Gunilla Carlsson Kendall, psykolog och författare till bland andra boken Utanförskap i skolan, Anna Borg, specialpedagog och skolsamordnare på Karolinska Institutet och författare till Utanförskap i skolan, samt Kristina Bähr, barnläkare.

Kvinnors självkänsla och perfektionism
fredag / 27 september / 2019 kl.16:00-16:45 Plats K3

Bristande självkänsla och perfektionism har blivit centrala begrepp för hur vi ska förstå den ökande psykiska ohälsan i vårt samhälle. I västvärlden har perfektionismen fördubblats sedan 1980-talet och mest av alla lider skolungdomar, där unga tjejer är mest illa ute. Hur blev det såhär? Hur kan vi förhålla oss till det?

Medverkande: Irena Makower, psykolog och författare till Självkänsla och perfektionism, Thomas Johansson, forskare vid Göteborgs universitet och författare till Socialpsykologi och samtalsanalys, Margaux Dietz, influencer och Nathalie "Nattid" Danielsson, influencer.
Moderator: Ann Lagerström, journalist.

Okhwa Lee
Johan Alvehus