Vad kostar en flyttstädning?

Innan den gamla bostaden lämnas över till de som skall flytta in är det vanligt att en flyttstädning krävs. Vi har här tagit fram information om vad du behöver veta om priset för en flyttstädning och vad du mer bör tänka på innan du väljer firma.

Tänk på att gärna skicka ut flera offerter till flera olika städfirmor för att få ett fördelaktigt pris. Läs gärna mer nedan för att få mer information om hur en prissättning görs och ifall du kan få ett billigare pris för din flyttstädning.

Hur prissätts en flyttstädning?

Det är inte alltid en självklarhet att veta vad du kan förvänta dig men här har vi tagit fram de allra viktigaste faktorerna som avgör priset. Hemstyling.se har tagit fram en priskalkylator som gör det väldigt enkelt att ta reda på kostnaden för just din kommande flyttstädning.

När det kommer till bostaden är det först och främst storleken som spelar roll. Mindre bostäder som ligger på ungefär samma kvadratmeter brukar ligga på ungefär samma pris men när det kommer till större bostäder så blir oftast priset för flyttstädningen lägre per kvadratmeter  jämfört med en mindre bostad.

Beräkna här priset för flyttstädningen och få ett prisförslag direkt. Det kan dock vara bra att kika hos olika leverantörer men här kan du få ett pris direkt utan att behöva vänta på att företaget återkopplar och lämnar en offert.

Priset kan också variera beroende på vart det är du vill ha utfört arbetet då olika platser kostar olika, likaså gäller beroende på om bostaden är mycket nedsmutsad eller i gott skick.

Även när det kommer till vilken dag som du vill få tjänsten utförd så är det billigare att välja en måndag framför en lördag. Det är för att med helgarbete tillkommer OB-tillägg vilket gör att priset automatiskt blir dyrare.

Hur kan det bli billigare?

För många är priset det viktigaste för man vill ju inte betala allt för mycket för flyttstädningen. Sedan många år tillbaka klubbades förslaget med ROT och RUT-avdrag igenom vilket innebar att när det kommer till tjänster såsom flyttstädning som i detta fall, då har du rätt att dra av 50% på den totala kostnaden med hjälp av RUT-avdraget.

Men vad många inte vet är att flera firmor som sysslar med denna typ av tjänster redan har det inbakat i priset. Därför rekommenderar vi att du alltid kollar upp det innan så du vet vad som gäller och vad som ingår och inte ingår i priset.

Slutsats

Att anlita någon för flyttstädning kan vara kostnadseffektivt och underlättar en hel del. Men när det kommer till själva städningen och priset så kan det skilja sig åt då många faktorer spelar så stor roll. Att skicka ut offertförfrågan till flera olika företag är att rekommendera då man på det sättet får en uppskattning om vad priset borde ligga på.

Gemenskap och samliv skapar bättre förutsättningar för ett bra förhållande1.10.2021 14:41:01 CEST | Pressmeddelande

Det senaste åren har präglats av distans- både i jobb och på hemmaplan. Ingen har kunnat träffa sina nära och kära som man gjorde förr. Det har påverkat flera och många har hittat nya som gamla kärlekar under denna ovissa tid. Till exempel kan vissa fått upp ögonen för sitt gamla tv-spel. Man har rotat igenom förrådet och funnit det gamla playstation 2 som man så ofta spelade på som ung. Andra kanske har hittat andra överraskningar som gamla barnkläder, en gammal dagbok, gamla sexleksaker eller sin borttappade gitarr.