SchibstedSchibsted

Väder engagerar - Klart tar vädersnacket till en ny nivå

Klyschigt kallprat eller viktig samhällsinformation. Svenskarna älskar att prata väder. En undersökning som Klart har gjort visar att sex av tio svenskar pratar om vädret en eller flera gånger om dagen. Så här i perioden mellan vinter och vår, pågående sportlov och en pandemi som får många att vistas utomhus mer än vanligt, är vädret mer aktuellt än någonsin.

“Hörde att det skulle bli snö till helgen”, eller “Vilket härligt väder vi har, men kanske lite väl  varmt ändå”, känner många igen sig i. Vi slänger oss vant med kallprat om väder för att fördriva en stund som kanske annars skulle bli stel och tyst. Andra gånger är vädret högst relevant, som när midsommarlunchen ska dukas upp utomhus, när barnen ska kläs inför en utflykt, eller när vi ska bege oss ut på vägarna med bil.

En undersökning kring hur ofta svenskarna pratar om vädret som Klart tagit fram tillsammans med Väderpanelen* visar att sex av tio tillfrågade pratar om vädret minst en gång om dagen, och nio av tio pratar om vädret flera gånger i veckan. Helst pratar vi med kollegor eller familjen, och ämnet engagerar i de allra flesta åldrar, men åldersgruppen 35 år och uppåt tycker att vädret är mest spännande.

Isbrytare eller intressant information, vädret är ständigt aktuellt. Klart tar därför prat om vädret till en ny nivå. Förutom aktuell prognos idag och 14 dagar framåt finns nu även fördjupande väderartiklar och videor - från klimatfrågor och väderfenomen till hur morgonljuset bidrar till ett starkare välmående eller hur man ska klä sig inför en löptur i kylan.

- Vädret är något som påverkar vår vardag och planering i stor utsträckning. Vår undersökning visar att vädret ständigt är relevant och intressant och att våra användare är intresserade av att lära sig mer. Det gör att vi nu tar steget och satsar än mer på redaktionellt innehåll i vår produkt, säger Helen Orselius, tf vd på Klart

För ytterligare information kontakta:

Helen Orselius, tf vd Klart Vädertjänster, e-post: helen.orselius@schibsted.com

Sophia Torsslow, marketing manager Klart Vädertjänster, e-post: Sophia@klart.se

Om Klart

Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Klart startades 2009 och ägs idag av mediekoncernen Schibsted. Systerbolag är bland andra aftonbladet.se, svd.se, blocket.se, tv.nu, compricer.se etc.

*Om undersökningen

Väderpanelen är en återkommande undersökning som görs av Klart.se och besvaras av Klarts användare.

Helen Orselius, tf vd Klart

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.