Väder engagerar - Klart tar vädersnacket till en ny nivå
“Hörde att det skulle bli snö till helgen”, eller “Vilket härligt väder vi har, men kanske lite väl varmt ändå”, känner många igen sig i. Vi slänger oss vant med kallprat om väder för att fördriva en stund som kanske annars skulle bli stel och tyst. Andra gånger är vädret högst relevant, som när midsommarlunchen ska dukas upp utomhus, när barnen ska kläs inför en utflykt, eller när vi ska bege oss ut på vägarna med bil.
En undersökning kring hur ofta svenskarna pratar om vädret som Klart tagit fram tillsammans med Väderpanelen* visar att sex av tio tillfrågade pratar om vädret minst en gång om dagen, och nio av tio pratar om vädret flera gånger i veckan. Helst pratar vi med kollegor eller familjen, och ämnet engagerar i de allra flesta åldrar, men åldersgruppen 35 år och uppåt tycker att vädret är mest spännande.
Isbrytare eller intressant information, vädret är ständigt aktuellt. Klart tar därför prat om vädret till en ny nivå. Förutom aktuell prognos idag och 14 dagar framåt finns nu även fördjupande väderartiklar och videor - från klimatfrågor och väderfenomen till hur morgonljuset bidrar till ett starkare välmående eller hur man ska klä sig inför en löptur i kylan.
- Vädret är något som påverkar vår vardag och planering i stor utsträckning. Vår undersökning visar att vädret ständigt är relevant och intressant och att våra användare är intresserade av att lära sig mer. Det gör att vi nu tar steget och satsar än mer på redaktionellt innehåll i vår produkt, säger Helen Orselius, tf vd på Klart
För ytterligare information kontakta:
Helen Orselius, tf vd Klart Vädertjänster, e-post: helen.orselius@schibsted.com
Sophia Torsslow, marketing manager Klart Vädertjänster, e-post: Sophia@klart.se
Om Klart
Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Klart startades 2009 och ägs idag av mediekoncernen Schibsted. Systerbolag är bland andra aftonbladet.se, svd.se, blocket.se, tv.nu, compricer.se etc.
*Om undersökningen
Väderpanelen är en återkommande undersökning som görs av Klart.se och besvaras av Klarts användare.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum