Väderskydd plockas ner

Med början 16 maj tas de reklamfinansierade väderskydden vid busshållplatserna i Uppsala ner. Tillfälliga skydd ska monteras under maj och juni. Region Uppsala och kommunen har tillsammans gjort en upphandling av väderskydd som överklagats till förvaltningsrätten. Det befintliga avtalet löpte ut i januari och eftersom ett nytt avtal inte kunnat tecknas har företaget, som nu har väderskydden, beslutat att ta ner dem.

-Vi beklagar att det blivit så här och vi kommer under maj och juni placera ut tillfälliga väderskydd vid de mest trafikerade hållplatserna så att resenärerna har skydd mot regn och stark sol, säger Dennis Solid, chef för Region Uppsalas infrastrukturenhet.

De busskurer som tas ner har reklam, de andra glasväderskydden berörs inte. Genom reklamfinansierade gatumöbler kan Region Uppsala och Uppsala kommun erbjuda uppsalaborna väderskydd vid busshållplatser, offentliga toaletter och skyltar med samhällsinformation utan att det kostar något i form av skatt för invånarna.

I utbyte mot att de får sälja reklamytan på gatumöblerna, åtar sig det företag som vinner upphandlingen att köpa in, installera och underhålla 120 nya väderskydd, nya skyltar och sex nya offentliga toalettbyggnader. Reklamytan kan också användas av Region Uppsala och Uppsala kommun för samhällsinformation och turistinformation.

-När beslut är fattat i förvaltningsrätten och avtalet är klart, kommer vi få nya, fina väderskydd på plats och dessutom fler offentliga, avgiftsfria toaletter i Uppsala, säger Sampo Hinnemo, trafikplanerare Uppsala kommun.

Reklamföretaget ska följa nationella riktlinjer för reklam och får inte rikta sig till barn, vara diskriminerande eller göra reklam för till exempel tobaksprodukter, alkohol, droger eller vapen.

Värdet på gatumöblerna, inklusive drift är 50 miljoner kronor. Det nya avtalet ska löpa i tio år.

Dennis Solid, chef infrastrukturenheten Region Uppsala
E-post: dennis.solid@regionuppsala.se