SchibstedSchibsted

Vädret - mer intressant än någonsin under sommaren 2020

Trots en minst sagt annorlunda vår med pandemi och en orolig världsekonomi fortsätter vädret ändå att engagera svenskarna, och det mer än någonsin. Enligt vädertjänsten Klarts trafiksiffror under juli månad hade tjänsten 34 miljoner besökare, vilket är en ökning med hela 25 procent mot föregående år.

Vädertjänsten Klart

Svenskarnas intresse för vädret verkar inte ha svalnat, tvärtom. Hemestrar i kombination med ett ostadigt väder under juli kan ha varit en bidragande orsak till att tjänsten, som ägs av mediekoncernen Schibsted slog rekordsiffror under sommaren.

- Även om sommaren startade och avslutade med högsommarvärme, dominerades juli av regn och kyla på många håll. De stora vädervariationerna har troligen bidragit till ökat intresse, kanske hoppades man på mer värme eller efterlängtat regn och svala nätter, säger Mikael Sjöstrand, meteorolog på Klart.

Coronanyheterna har dominerat nyhetsflödet under våren och sommaren, men det till trots engagerar vädret mer. Klart hade 34 miljoner besök under juli, vilket var tre gånger mer än Vårdguiden 1177.

- Vädret har alltid engagerat svenskarna. Omständigheterna, fler som semestrar på hemmaplan och det ökade intresset för utomhusaktiviteter gör vädret än mer aktuellt än tidigare, och Klart har blivit en naturlig del av allt fler svenskars vardag. Vi kunde även se att i snitt besökte användarna Klart åtta gånger i veckan, jämfört med sju gånger i snitt per vecka under förra året, säger Malin Brinktell VD på Klart.

För ytterligare information kontakta:

Malin Brinktell, VD Klart Vädertjänster, E-mail:Malin@klart.se

Sophia Torsslow, Pr & Content Manager Klart Vädertjänster, E-mail Sophia@klart.se

Om Klart

Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Klart startades 2009 och ägs idag av mediekoncernen Schibsted. Systerbolag är bland andra aftonbladet.se, svd.se, blocket.se, tv.nu, compricer.se etc.

Vädertjänsten Klart

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Klart, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Nya i Svenska hjältar-juryn: Prinsessan Sofia och Janne Andersson8.9.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

I december är Aftonbladets Svenska Hjältar tillbaka för fjortonde året i rad – en gala som hyllar vanliga människor som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Sex nya personer har i år tagit plats i galans jury: prinsessan Sofia, förbundskapten Janne Andersson, ärkebiskop Antje Jackelén, komikern Kodjo Akolor, skådespelaren Morgan Alling och programledaren Kristin Kaspersen.

Leksell och Sandén dominerade årets Rockbjörnen23.8.2020 20:36:33 CESTPressmeddelande

Årets Rockbjörnen belönade Molly Sandén med dubbla priser och förra årets stora genombrott Victor Leksell med tre. Mando Diao och Molly Hammar både prisades och bjöd på livekonsert. Inte ens en pandemi kunde stoppa Sveriges största fanpris. ”Årets Rockbjörn blev annorlunda på många sätt. Det här blev den mest känslosamma och varmaste Rockbjörnen någonsin”, säger Aftonbladets Frida Söderlund.