Vädret - mer intressant än någonsin under sommaren 2020
Svenskarnas intresse för vädret verkar inte ha svalnat, tvärtom. Hemestrar i kombination med ett ostadigt väder under juli kan ha varit en bidragande orsak till att tjänsten, som ägs av mediekoncernen Schibsted slog rekordsiffror under sommaren.
- Även om sommaren startade och avslutade med högsommarvärme, dominerades juli av regn och kyla på många håll. De stora vädervariationerna har troligen bidragit till ökat intresse, kanske hoppades man på mer värme eller efterlängtat regn och svala nätter, säger Mikael Sjöstrand, meteorolog på Klart.
Coronanyheterna har dominerat nyhetsflödet under våren och sommaren, men det till trots engagerar vädret mer. Klart hade 34 miljoner besök under juli, vilket var tre gånger mer än Vårdguiden 1177.
- Vädret har alltid engagerat svenskarna. Omständigheterna, fler som semestrar på hemmaplan och det ökade intresset för utomhusaktiviteter gör vädret än mer aktuellt än tidigare, och Klart har blivit en naturlig del av allt fler svenskars vardag. Vi kunde även se att i snitt besökte användarna Klart åtta gånger i veckan, jämfört med sju gånger i snitt per vecka under förra året, säger Malin Brinktell VD på Klart.
För ytterligare information kontakta:
Malin Brinktell, VD Klart Vädertjänster, E-mail:Malin@klart.se
Sophia Torsslow, Pr & Content Manager Klart Vädertjänster, E-mail Sophia@klart.se
Om Klart
Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Klart startades 2009 och ägs idag av mediekoncernen Schibsted. Systerbolag är bland andra aftonbladet.se, svd.se, blocket.se, tv.nu, compricer.se etc.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Klart, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum