SchibstedSchibsted

Vädret - mer intressant än någonsin under sommaren 2020

Trots en minst sagt annorlunda vår med pandemi och en orolig världsekonomi fortsätter vädret ändå att engagera svenskarna, och det mer än någonsin. Enligt vädertjänsten Klarts trafiksiffror under juli månad hade tjänsten 34 miljoner besökare, vilket är en ökning med hela 25 procent mot föregående år.

Vädertjänsten Klart

Svenskarnas intresse för vädret verkar inte ha svalnat, tvärtom. Hemestrar i kombination med ett ostadigt väder under juli kan ha varit en bidragande orsak till att tjänsten, som ägs av mediekoncernen Schibsted slog rekordsiffror under sommaren.

- Även om sommaren startade och avslutade med högsommarvärme, dominerades juli av regn och kyla på många håll. De stora vädervariationerna har troligen bidragit till ökat intresse, kanske hoppades man på mer värme eller efterlängtat regn och svala nätter, säger Mikael Sjöstrand, meteorolog på Klart.

Coronanyheterna har dominerat nyhetsflödet under våren och sommaren, men det till trots engagerar vädret mer. Klart hade 34 miljoner besök under juli, vilket var tre gånger mer än Vårdguiden 1177.

- Vädret har alltid engagerat svenskarna. Omständigheterna, fler som semestrar på hemmaplan och det ökade intresset för utomhusaktiviteter gör vädret än mer aktuellt än tidigare, och Klart har blivit en naturlig del av allt fler svenskars vardag. Vi kunde även se att i snitt besökte användarna Klart åtta gånger i veckan, jämfört med sju gånger i snitt per vecka under förra året, säger Malin Brinktell VD på Klart.

För ytterligare information kontakta:

Malin Brinktell, VD Klart Vädertjänster, E-mail:Malin@klart.se

Sophia Torsslow, Pr & Content Manager Klart Vädertjänster, E-mail Sophia@klart.se

Om Klart

Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Klart startades 2009 och ägs idag av mediekoncernen Schibsted. Systerbolag är bland andra aftonbladet.se, svd.se, blocket.se, tv.nu, compricer.se etc.

Vädertjänsten Klart

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Klart, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.