Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Våg av civilkurage ska stoppa mobbning

Med projektet ”Agera alltid” ska Friends skapa en skapa en våg av civilkurage som ska skölja över hela Sverige. Projektet är ett nytt grepp i Friends arbete mot psykisk ohälsa som skapas av mobbning. Tanken är att stärka barn, unga och vuxna i att känna sig trygga i att stå upp för varandra, och alltid agera mot mobbing. Projektet stöttas av Svenska Postkodlotteriet.
Friends generalsekretyerare Maja Frankel vill skapa en våg av civilkurage. Foto Magnus Sandberg.

-      Målet är att väcka alla medmänniskors civilkurage. Men kanske viktigast av allt: Vi vill ta bort alla trösklar, sprida fungerande verktyg, dela kunskap - så att ingen ska stå still och undra: Vad skulle jag kunna göra? säger Friends generalsekreterare Maja Frankel. Många små handlingar skapar stora förändringar.

Många vuxna vill möjliggöra barn och ungas rättigheter men saknar kunskap och metoder hur de konkret bör agera i olika situationer där ett barn riskerar att fara illa. Genom att skapa världens första interaktiva kunskapsbank vill Friends rusta samhället att alltid agera för barns bästa, och därmed förebygga mobbning bland barn och unga. Samtidigt ska projektet stärka barn att själva stå upp för varandra och bli medvetna om sina rättigheter. Det möjliggörs genom nya tekniska funktioner, tilltalande design och målgruppsanpassat material på fler språk än svenska och på andra sätt än bara i text. Dessutom ska metodmaterial användas i minst 100 skolors undervisning. Projektet syftar övergripande till att bidra till att bryta kurvan som visar att mobbning ökar i Sverige.

-       Psykisk ohälsa bland barn fortsätter att öka och kan få ödesdigra konsekvenser, säger Svenska Postkodlotteriets Managing Director Eva Struving. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi bidra till att bryta den kurvan.

Projektet tilldelas 6,1 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Svenska Postkodlotteriet varje år. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.

Lek och skratt ska ge tryggare vård i Colombia7.3.2024 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Ett läkarbesök eller en operation är en utsatt situation för barn och deras föräldrar – var än i världen du bor. Lek och skratt kan minska stress och oro hos både patienter och anhöriga och ge en ökad trygghet i mötet med vården. Detta tog Operation Smile och Clowner utan Gränser fasta på när de ansökte om extra pengar hos Postkodlotteriet för att kunna genomföra ett unikt och gemensamt Drömprojekt i Colombia.