Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Våg av civilkurage ska stoppa mobbning

Med projektet ”Agera alltid” ska Friends skapa en skapa en våg av civilkurage som ska skölja över hela Sverige. Projektet är ett nytt grepp i Friends arbete mot psykisk ohälsa som skapas av mobbning. Tanken är att stärka barn, unga och vuxna i att känna sig trygga i att stå upp för varandra, och alltid agera mot mobbing. Projektet stöttas av Svenska Postkodlotteriet.

Friends generalsekretyerare Maja Frankel vill skapa en våg av civilkurage. Foto Magnus Sandberg.

-      Målet är att väcka alla medmänniskors civilkurage. Men kanske viktigast av allt: Vi vill ta bort alla trösklar, sprida fungerande verktyg, dela kunskap - så att ingen ska stå still och undra: Vad skulle jag kunna göra? säger Friends generalsekreterare Maja Frankel. Många små handlingar skapar stora förändringar.

Många vuxna vill möjliggöra barn och ungas rättigheter men saknar kunskap och metoder hur de konkret bör agera i olika situationer där ett barn riskerar att fara illa. Genom att skapa världens första interaktiva kunskapsbank vill Friends rusta samhället att alltid agera för barns bästa, och därmed förebygga mobbning bland barn och unga. Samtidigt ska projektet stärka barn att själva stå upp för varandra och bli medvetna om sina rättigheter. Det möjliggörs genom nya tekniska funktioner, tilltalande design och målgruppsanpassat material på fler språk än svenska och på andra sätt än bara i text. Dessutom ska metodmaterial användas i minst 100 skolors undervisning. Projektet syftar övergripande till att bidra till att bryta kurvan som visar att mobbning ökar i Sverige.

-       Psykisk ohälsa bland barn fortsätter att öka och kan få ödesdigra konsekvenser, säger Svenska Postkodlotteriets Managing Director Eva Struving. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi bidra till att bryta den kurvan.

Projektet tilldelas 6,1 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Svenska Postkodlotteriet varje år. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.