Vägen dit inte given men målet är klart: Flyget ska bli fossilfritt
– Den vanligaste missuppfattningen är att det inte går att flyga på något annat än fossilt jetbränsle, utan man tror att flyget är på väg in i en återvändsgränd. Men så ser det inte ut. Dagens flygplan går faktiskt att flyga på biobränsle så man kan blanda in upp till 50 procent.
Det säger Henrik Littorin, som är konsult och jobbar med flygets hållbarhet. De tekniska möjligheterna finns och utvecklas snabbt säger han och menar i stället att ett påtagligt hinder är marknaden: vem är villig att köpa det nya dyrare bränslet?
– Här har vi knäckfrågan, att få ekonomin i det, säger Henrik Littorin.
Utvecklingen drivs till stor del av nya aktörer som tänker på ett nytt sätt och ser nya möjliga affärsmodeller. Här finns också en möjlighet för energisektorn att hitta nya affärer, tror Henrik Littorin. Det är mycket osäkerhet fortfarande kring hur flygets fossilfria resa kommer att se ut, men dessa avgöranden ligger inte så långt fram i tiden. Mellan 2025 och 2030 kommer det att hända mycket spår Henrik Littorin.
– Det viktigaste för energibranschen är att man också tar med flyget i sina kalkyler, så att när man bestämmer hur man ska producera energin framöver även ser hur flyget finns med där, så att man inte bara producerar energi kopplat till ett visst transportslag eller en viss lösning.
Flygbränsle från kraftvärmeverk
Jämtkraft är ett av energibolagen som väljer att se möjligheterna och arbetar tillsammans med bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet för att utreda om det går att starta storskalig produktion av fossilfritt flygbränsle. Från kraftvärmeverkets skorsten i Lugnvik, utanför Östersund, ska koldioxid samlas upp och blandas med vätgas för att framställa flygbränslet. Den vätgas som behövs för processen ska produceras med förnybar el.
– Att utsläppen blir så låga beror på att koldioxiden är biogen från början och kommer från biomassa och den främsta orsaken till de låga utsläppen är att elen som används är helt förnybar, säger Anton Fagerström.
Mycket handlar om kostnader för att ställa om flyget och för elektrobränslet i Östersund blir priset på el betydelsefullt för kostnaden. En fördel som norra Sverige har då, menar Anton Fagerström, är att här finns stor tillgång till både vatten- och vindkraft.
Flera utmaningar finns för att få nå ända fram, så frågan är när vi får uppleva den första resan med det nya elektrobränslet i tanken?
– Jag tror det kan ske ganska snart, kanske snabbare än man tror. Nu är det ju ingen som har tagit investeringsbeslut för en sådan här anläggning ännu och det finns en del frågor som behöver utredas vidare, visst är det så. Men vi har ändå med vårt arbete visat att förutsättningarna finns och om allt går i lås kan en sådan här anläggning vara i drift om kanske fem år, säger Anton Fagerström.
Och vart går det flyget och är du med på det flyget?
– Ja det hade varit roligt! Jungfruresan borde ju gå från Östersunds flygplats.
För att se videon från www.podbean.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.28. Flygets resa mot fossilfritt – en möjlighet till nya affärer
Kontakter
Karin BodénPressansvarig
Tel:063- 57 74 72Karin.Boden@jamtkraft.seBilder
Om
Jämtkraft erbjuder hållbara energilösningar utifrån vår verksamhet inom elhandel, elproduktion, elnät och fjärrvärme. Vi ägs av tre kommuner i Jämtland; Östersund, Krokom och Åre och vi säljer el i hela Norden, både till privat- och företagskunder. Den el vi producerar själva kommer till hundra procent från förnybara energikällor såsom sol, vind, vatten och skog.
Följ Jämtkraft
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jämtkraft
Vd Klas Liljegren väljer att lämna Jämtkraft3.5.2023 10:10:09 CEST | Pressmeddelande
Jämtkrafts vd Klas Liljegren väljer att lämna Jämtkraft av privata skäl, men kommer att jobba kvar på bolaget under en period. Vice vd, Ylva Andersson, träder in i hans ställe som vd tills en ny ordinarie vd är tillsatt.
Unik etablering i Östersund skapar 1 000 nya gröna jobb 20.4.2023 12:00:11 CEST | Pressmeddelande
En elintensiv cirkulär satsning kallad Ecosystem Östersund ska etablera sig i Torvalla. Den består av ett datacenter som drivs av förnybar energi och samtidigt levererar värme till storskalig livsmedelsodling. Bakom mångmiljardinvesteringen står bolagen EcoDataCenter och WA3RM som tillsammans väntas skapa nära 1 000 nya arbetstillfällen i kommunen.
Jämtkraft föreslår en halv miljard till ägarna13.3.2023 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Jämtkraft AB:s årsredovisning fastställdes av styrelsen under måndagen. Resultatet efter skatt blev 958 miljoner kronor. Drygt hälften av vinsten, 500 miljoner, föreslår Jämtkrafts styrelse ska betalas ut till ägarkommunerna Åre, Krokom och Östersund.
Hocksjön Vindkraftspark – förnybar el till 88 000 hushåll24.2.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter två års byggtid är nu regionens största lokalt ägda vindkraftspark i full drift. Produktionen från de 23 vindkraftverken motsvarar förnybar el till cirka 88 000 hushåll. Bakom investeringen står Jämtkraft och Persson Invest.
Jämtkraft vill sprida läsglädje till barn9.2.2023 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Alla elever i årskurs 3 i hela Östersund kommer snart att få en varsin bok, ”Varning för spöken” skriven av den lokala författaren Daniel Edfeldt. Jämtkraft i samarbete med bokförlaget B. Wahlströms vill nu sprida läsglädje och väcka läslusten hos barn i hela Östersunds kommun med en bok där spöken spelar en central roll.