Vägen till en mer jämställd industri

Industri- och teknikbranschen är mansdominerade och inom flera yrken råder det dessutom resursbrist, men det behöver inte vara så. Tidigare har vissa moment varit fysiskt krävande, men tack vare den tekniska utvecklingen har dessa minskat och ibland helt minimerats. – Det är inte mindre spännande för tjejer och jag ser inga fysiska hinder, snarare tvärtom för i vissa andra uppgifter kan jag känna att jag saknar styrkan men i arbetet med cobotar och programmering så finns inte alls de momenten, säger Sara Staffansson på SPX Flow.

Sara Staffansson är tekniker och Quality and Environmental Coordinator på det globala industriföretaget SPX Flow. En del i hennes arbete är att arbeta med deras cobotar från Universal Robots, där hon installerar, programmerar och underhåller dem. Det finns däremot inte många som Sara i Sverige. Hon vittnar om bristen på kvinnor men även glädjen i sitt arbete.

- Jag känner inte till någon mer kvinna som gör detta, det finns nog men inte som jag har stött på. Och jag förstår faktiskt inte varför. Det finns kvinnliga operatörer hos oss som arbetar vid sidan om cobotarna och som nu har börjat lära sig tekniken. Och det känns väldigt positivt, säger Sara Staffansson och fortsätter:

- Cobotarna är inte nya men de har kanske inte kommit in i de lite mindre industrierna i så stor utsträckning ännu. Så ofta när man pratar om robotar så tänker nog många på avancerade industrirobotar och blir kanske då avskräckt. Men att arbeta med cobotarna är jätteroligt och lättare än vad man tror.

Sara ser inga hinder för fler kvinnor att arbeta med teknik och programmering av cobotar. Det är ett arbete som inte kräver muskelstyrka utan logiskt tänkande, struktur och nyfikenhet. På frågan varför hon tror att könsfördelningen är som den är så svarar hon att hon tror att det kan bero på hur det sett ut tidigare i branschen och avsaknaden på kvinnor som förebilder.

- Det är inte mindre spännande för tjejer och jag ser inga fysiska hinder, snarare tvärtom för i vissa andra uppgifter kan jag känna att jag saknar styrkan men i arbetet med cobotar och programmering så finns inte alls de momenten. Cobotar och andra tekniska hjälpmedel är en väg till att göra branschen mindre mansdominerad, och dessutom är det spännande att arbeta med, säger Sara.

SPX Flow har vid tillverkningen på Ekerö använt cobotar från Universal Robots sedan 2017, i skrivandets stund arbetar Sara med att installera en tredje cobot. Cobotarna är ett sätt för dem att förbättra produktion men även arbetsmiljön för de som arbetar i tillverkningen.

- Våra produkter är inte så tunga men upprepningen gör att det sliter mycket på kroppen. En produkt som väger 1 kg eller ja säg 750 gram i alla fall, låter lätt men ska man lyfta den flera gånger per dag och det är 1200 enheter så blir det väldigt mycket tyngd på axlar och handleder. Dessutom håller den takten så vi kan planera kommande moment mer effektivt, och den blir aldrig trött utan kan köra hela dagen och behöver aldrig dricka kaffe, säger Sara.

Till andra kvinnor som funderar på att börja arbeta med detta ger Sara rådet att ta chansen och göra det, det är både utvecklande och ger många möjligheter framåt.

- Varför ska tjejer inte göra det? Det är lika roligt för oss som för män och vi är lika bra på det, avslutar Sara.

World Earth Day - minska ekologiska fotavtrycket med miljövänligare produktion21.4.2022 07:43:00 CEST | Blogginlägg

Förra året inföll Earth Overshoot Day den 29 juli. Det är dagen då mänskligheten gjort av med naturens årsbudget av förnybara resurser, dagen då vårt ekologiska fotavtryck överskred planetens biokapacitet. När den kommer inträffa i år vet vi inte, men under många år har det varit en negativ utveckling och dagen har inträffat tidigare och tidigare. Imorgon, den 22 april, är det däremot World Earth Day – en chans för oss alla att reagera, agera och fundera över hur vi kan vända trenden och faktiskt förbättra vår miljö både individuellt och på samhällsnivå.