Vägen till en mer jämställd industri

Industri- och teknikbranschen är mansdominerade och inom flera yrken råder det dessutom resursbrist, men det behöver inte vara så. Tidigare har vissa moment varit fysiskt krävande, men tack vare den tekniska utvecklingen har dessa minskat och ibland helt minimerats. – Det är inte mindre spännande för tjejer och jag ser inga fysiska hinder, snarare tvärtom för i vissa andra uppgifter kan jag känna att jag saknar styrkan men i arbetet med cobotar och programmering så finns inte alls de momenten, säger Sara Staffansson på SPX Flow.

Sara Staffansson är tekniker och Quality and Environmental Coordinator på det globala industriföretaget SPX Flow. En del i hennes arbete är att arbeta med deras cobotar från Universal Robots, där hon installerar, programmerar och underhåller dem. Det finns däremot inte många som Sara i Sverige. Hon vittnar om bristen på kvinnor men även glädjen i sitt arbete.

- Jag känner inte till någon mer kvinna som gör detta, det finns nog men inte som jag har stött på. Och jag förstår faktiskt inte varför. Det finns kvinnliga operatörer hos oss som arbetar vid sidan om cobotarna och som nu har börjat lära sig tekniken. Och det känns väldigt positivt, säger Sara Staffansson och fortsätter:

- Cobotarna är inte nya men de har kanske inte kommit in i de lite mindre industrierna i så stor utsträckning ännu. Så ofta när man pratar om robotar så tänker nog många på avancerade industrirobotar och blir kanske då avskräckt. Men att arbeta med cobotarna är jätteroligt och lättare än vad man tror.

Sara ser inga hinder för fler kvinnor att arbeta med teknik och programmering av cobotar. Det är ett arbete som inte kräver muskelstyrka utan logiskt tänkande, struktur och nyfikenhet. På frågan varför hon tror att könsfördelningen är som den är så svarar hon att hon tror att det kan bero på hur det sett ut tidigare i branschen och avsaknaden på kvinnor som förebilder.

- Det är inte mindre spännande för tjejer och jag ser inga fysiska hinder, snarare tvärtom för i vissa andra uppgifter kan jag känna att jag saknar styrkan men i arbetet med cobotar och programmering så finns inte alls de momenten. Cobotar och andra tekniska hjälpmedel är en väg till att göra branschen mindre mansdominerad, och dessutom är det spännande att arbeta med, säger Sara.

SPX Flow har vid tillverkningen på Ekerö använt cobotar från Universal Robots sedan 2017, i skrivandets stund arbetar Sara med att installera en tredje cobot. Cobotarna är ett sätt för dem att förbättra produktion men även arbetsmiljön för de som arbetar i tillverkningen.

- Våra produkter är inte så tunga men upprepningen gör att det sliter mycket på kroppen. En produkt som väger 1 kg eller ja säg 750 gram i alla fall, låter lätt men ska man lyfta den flera gånger per dag och det är 1200 enheter så blir det väldigt mycket tyngd på axlar och handleder. Dessutom håller den takten så vi kan planera kommande moment mer effektivt, och den blir aldrig trött utan kan köra hela dagen och behöver aldrig dricka kaffe, säger Sara.

Till andra kvinnor som funderar på att börja arbeta med detta ger Sara rådet att ta chansen och göra det, det är både utvecklande och ger många möjligheter framåt.

- Varför ska tjejer inte göra det? Det är lika roligt för oss som för män och vi är lika bra på det, avslutar Sara.

• Universal Robots är en ledande leverantör av kollaborativa robotar (cobotar) som används inom ett brett spektrum av branscher och inom utbildning. Universal Robots grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, och syftar till att skapa en värld där människor arbetar med robotar, inte som robotar. Dess mission är enkel: Automatisering för alla. Överallt.

• Sedan introduktionen av världens första kommersiellt gångbara cobot 2008 har Universal Robots utvecklat en produktportfölj som återspeglar en rad räckvidder och nyttolaster och har sålt över 75 000 cobotar över hela världen. Ett omfattande ekosystem har vuxit fram kring företagets cobotteknik som skapar innovation, valfrihet för kunderna och ett brett utbud av komponenter, kit och lösningar som passar alla applikationer.

• UR Academy (onlineutbildning) har mer 130 000 användare från över 130 länder. Utbildningarna finns tillgängliga på 16 språk. Dessutom finns det 100 st auktoriserade training centers, där fysisk utbildning bedrivs.

Maskinbetjäning med robot öppnar dörren till nästa industriella revolution4.10.2023 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Ett genomsnittligt trafikflygplan består av över 350 000 enskilda delar. För att tillverka dessa delar, oavsett om de är av metall eller plast, är en process avgörande: maskinbetjäning. Utan maskinbetjäning skulle produktionen stanna av. Kollaborativ automation har en viktig roll att spela i maskinbetjäning och ökad produktivitet, och den kommer att hjälpa tillverkarna att övergå till Industri 5.0.