Vägledarträff för Malmös studie- och yrkesvägledare

Temat för Vägledarträffen var trygghet i skolan, alternativa sätt att uppnå högskolebehörighet, vad som krävs för att studera utomlands och hur CSN, Centrala Studiestödsnämnden, jobbar för att göra studier möjlighet.

CSN, Centrala Studiestödsnämnden, berättade för studie- och yrkesvägledare i Malmö om sitt arbete med att göra studier möjligt.

Vägledarträffen är ett återkommande event som anordnas av Studentum och gymnasium.se, de två ledande söktjänsterna för eftergymnasiala respektive gymnasiala studier. Till onsdagens träff kom studie- och yrkesvägledare i Malmö för att lyssna till inspirerande föreläsningar av Blueberry College & Universitet, Eslövs Folkhögskola, CyberGymnasiet och CSN.

Konceptet Vägledarträffen startade 2017 i Stockholm och har sedan dess bara ökat i popularitet och antal besökare. Sedan 2018 anordnas träffen även i Göteborg och Malmö och ny stad för våren 2020 är Umeå. Eventet anordnas en gång per termin.

Det har varit en dag med intressanta ämnen som engagerat deltagarna. Att kunna genomföra det här eventet är viktigt på många plan, inte minst för den viktiga roll studie- och yrkesvägledare har för elevernas fortsatta studier och yrkesbana. Nu känns det extra roligt att kunna ta konceptet norrut med Umeå som ny stad till våren", säger Anna Hansback, Event Manager på Studentum.

Den sista träffen för hösten är i Göteborg den 24 oktober. Läs mer om Vägledarträffen här.