Vägledning ska hejda spioneri i svenska forskningsmiljöer

Företagsspioneriet i Sverige har nått alarmerande nivåer och tagit nya former under de senaste åren. För att hindra spionage vid forskningssamarbeten presenterar nu Teknikföretagen och Säkerhets- och försvarsföretagen (SOFF) en ny vägledning som ska skydda forskning och kunskap i Sverige.

Sverige är ett världsledande innovationsland med framgångsrika teknikföretag och därför särskilt intressant för spionage, ett faktum som Säkerhetspolisen har påtalat under flera år.

För att hjälpa företag och andra aktörer inom innovationssystemet har Teknikföretagen tillsammans med Säkerhets- och försvarsföretagen (SOFF) tagit fram en vägledning för att motverka företagsspionage vid forskningssamarbeten.

– Om vi uppmärksammar säkerhet ökar möjligheten att arbeta mer effektivt tillsammans och minskar risken för att den framtida konkurrenskraften äventyras, konstaterar Klas Wåhlberg, vd för Teknikföretagen.

Vägledningen visar på åtgärder som en organisation kan vidta inför, under och efter ett samarbete. Beroende på verksamhetens omfattning eller karaktär är det av stor betydelse att identifiera och prioritera risker.

– Skyddet av innovation är inte endast en fråga för universiteten eller företagen utan det kräver av oss alla att skapa ett säkerhetsmedvetande, fortsätter Wåhlberg.

Vägledningen finns att ladda ned på www.teknikforetagen.se

”Dags för en ny industripolitik för Sverige”15.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Klimatomställningen och elektrifieringen går nu snabbt inom den svenska industrin. Det är vi stolta över, men politiken ligger dessvärre ofta långt efter. Därför presenterar vi idag en ny reformagenda. – Vi skapar verklig klimatnytta varje dag, men nu måste politiken ge oss rätt förutsättningar att fortsätta våga satsa här i Sverige, säger Maria Sunér, vd för branschorganisationen Svemin.