Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Skogskyrkogården

Vågmästare på kaj och hav. Ny bok från Stockholmia förlag.

Stockholm har sedan århundraden varit både huvudstad och hamnstad. Myllret av människor, trängsel, dofter och många språk vid kajerna i Gamla stan, vid Slussen och norra Södermalm definierade 1800-talets stad. Stadens nödtorft liksom lyx upprätthölls till inte ringa del av grosshandlare av vilka de flesta också var redare.
Omslagsbild: Färglitografi av Carl Johan Billmark föreställande Skeppsbron 1867 – 1869. Formgivare: Tina Danielsson.

Vilka var dessa vågmästare. Dessa handelsmän som vågade ta ekonomiska risker, dessa sjöfartens och vågornas mästare som ibland, för att fartygen skulle kunna slutföra sin resa och dyrbar last nå säker hamn, också måste vara våghalsiga?

Det finns mycket skrivet om olika aspekter av Stockholms sjöfart. Trots det tycktes ett kontinuerligt och systematiskt grepp ha saknats som samtidigt kom människorna in på livet. I Vågmästare är människor och deras verksamheter centrala: grosshandlarna och redare, kaptenen, sjömännen och hamnarbetarna.

Berättelsen börjar med grosshandlaren Carl Fredrik Bohnstedt (1776–1838), född i Svenska Pommern och invandrad till Stockholm. Genom hans firma och människor med anknytning till den under 1800-talet löper sedan historien vidare. Några grosshandlare leder historien till Rederi Aktiebolaget Svea, Sveabolaget. Berättelsen lämnar här segelfartygens tid och skildrar några av Sveabolagets fartyg, kaptener och sjömän under 1900-talets orosår. Män som var beredda att lägga sina liv i vågskålen för att upprätthålla Sveriges försörjning under två världskrig.

Boksläpp äger rum torsdag 11 november på Stadsmuseet i Stockholm.

Länk till boksläppet  på Stadsmuseets webbplats.

Om författaren

Författaren Björn Hagelin (f.1947) har en bakgrund som forskare inom försvars- och säkerhetspolitik vid föregångaren till Försvarets forskningsinstitut, Uppsala universitet och Stockholms internationella fredsforskningsinstitut. Sedan pensionering har han sysslat med släkt- och hembygdsforskning och publicerat en rad böcker och artiklar i årsböcker.

Kontakt med förlaget:
Anna Brodow Inzaina
Projektledare/produktionskoordinator
Mobil: 076–12 31 602
e-post: anna.brodow.inzaina@stockholm.se

För fler pressilder och friexemplar av boken kontakta förlaget.

Titel: Vågmästare. Handel och sjöfart i Stockholm från Bohnstedt till Svea.
Författare: Björn Hagelin
Thema-kod: Historia
Målgrupp: Vuxen
Omfång: 216 sidor
Bandtyp: Inbunden
Förlag: Stockholmia förlag
Utgivningsdatum: 2021-11-11

Bilder

Författare Björn Hagelin. Foto: Johan Stigholt
Ladda ned bild
Utsikt mot Slussen med Järnvågen mot Saltsjön. Akvarell av Johan Fredrik Julin, 1840 –1849.
Ladda ned bild
Panorama över Stockholms hamn 1861. Ursprungligen i fyra delar. Digitalt sammanfogade. Fotograf: M. Dudciewitz.
Ladda ned bild
Söder Mälarstrand från Riddarholmen med Mariahissen och Mariaberget.
Fotot från 1896. Fotograf: Okänd.
Söder Mälarstrand från Riddarholmen med Mariahissen och Mariaberget. Fotot från 1896. Fotograf: Okänd.
Ladda ned bild
Skeppsbron söderut från Skeppsholmsbron. 1896.
Fotograf: Okänd
Skeppsbron söderut från Skeppsholmsbron. 1896. Fotograf: Okänd

Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Skogskyrkogården

Vår uppgift är att öka kunskapen om och intresset för Stockholms historia. Genom att förstå hur staden vuxit fram och hur skiftande livet varit för stockholmare under olika tider får vi bättre möjligheter att förstå dagens stad. Det tror vi är viktigt för alla som bor och lever i Stockholm.

Som en kunskapsinstitution värnar vi om Stockholms gemensamma minne och kulturarv. Vi forskar och dokumenterar, inventerar, publicerar och förmedlar kunskap om vår stad. Vi förvaltar omfattande samlingar som ständigt växer.