Valberedningen föreslår Magdalena Andersson som ny partiordförande för Socialdemokraterna

Socialdemokraternas valberedning föreslår Magdalena Andersson till ny partiordförande för det socialdemokratiska arbetarepartiet. Det meddelade valberedningens ordförande Elvy Söderström på en pressträff onsdagen den 29 september. Information och valberedningens motivering har skickats till partiets medlemmar.

”Magdalena Andersson vet hur det är, säger som det är och gör det som krävs” skriver valberedningen i sin motivering och konstaterar att Magdalena Andersson har ett starkt stöd i hela partiet och arbetarrörelsen. Läs hela motiveringen här: https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2021-09-29-magdalena-andersson-foreslas-av-valberedningen-till-ny-partiordforande-for-socialdemokraterna

Valberedningen har frågat Magdalena Andersson om hon vill leda Socialdemokraterna som partiordförande och hon har tackat ja.

”Jag känner mig djupt hedrad över att bli föreslagen som partiordförande och vill tacka för det stöd jag fått av så många medlemmar. Sverige är ett fantastiskt land men vi socialdemokrater vet också att Sverige kan bättre. Nu har vi ett hårt arbete framför oss fram till valet och om kongressen vill är jag redo att leda det arbetet.” sa Magdalena Andersson under pressträffen.

Socialdemokraternas medlemmar tar ställning till valberedningens förslag under partikongressen som pågår den 3 till 7 november i Göteborg.

Presskontakter:

För Socialdemokraterna - tel: 08 - 700 26 83, mejl: press@socialdemokraterna.se

För Elvy Söderström: Johanna Kvist, johanna.kvist@socialdemokrterna.se, +46 73 092 72 64

För Magdalena Andersson: Johan Ekström, johan.ekstrom@regeringskansliet.se, 073-086 32 01 och Linda Romanus, linda.romanus@regeringskansliet.se, 073-543 61 59

Välkommen på pressträff med Elvy Söderström, sammankallande i Socialdemokraternas valberedning29.9.2021 12:10:07 CEST | Pressmeddelande

Pressträffen äger rum 14.00 idag 29 september på Sveavägen 68 och går även att följa på partiets sociala medier. Det kommer finnas möjlighet till frågor och enskilda intervjuer. Föranmälan senast 13.00. Insläpp från 13.15. Medtag presslegitimation. Begränsat antal platser – högst två deltagare per redaktion. Anmälan görs här senast 13.00 den 29 september: https://forms.gle/KsUF6v3ZJAagUKra9 Presskontakt Johannes Svensson, 076-766 53 26, johannes.svensson@socialdemokraterna.se