Valberedningen föreslår ny andre vice ordförande i ST

Inför Fackförbundet ST:s kongress föreslår valberedningen styrelseledamoten Mikael Sandberg till ny andre vice ordförande. Valberedningen föreslår också omval av förbundsordförande Britta Lejon och förste vice ordförande Peter Lennartsson.

Mikael Sandberg är arbetsförmedlare och kommer från Falun. Han har haft fackliga förtroendeuppdrag sedan 1993 och är idag andre vice ordförande i ST inom Arbetsförmedlingen.

- Valberedningens förslag till ny förbundsstyrelse ska framför allt ses som en helhet. Vårt förslag till ny andre vice ordförande är ett av flera förslag till förnyelse av förbundsstyrelsen. Mikael Sandberg har mångårig erfarenhet av att arbeta i förbundsstyrelsen och har med stor skicklighet lett flera viktiga uppdrag under de senare åren. Mikael Sandberg har de kvalitéer som vi bedömer att förbundet behöver för den kommande kongressperioden.”, säger valberedningens sammankallande Robert Lang.

Britta Lejon föreslås bli omvald till sin tredje period som förbundsordförande för ST.

- Jag känner mig mycket stolt och hedrad av att valberedningen vill ge mig förtroendet av att leda förbundet över ytterligare en kongressperiod, säger Britta Lejon.

ST:s kongress öppnar formellt den 26 maj, men kommer då att ajourneras till hösten på grund av den rådande pandemin. Samtliga val till förtroendeposter kommer följdaktligen inte att äga rum förrän i höst.