Valberedningen vill se kontinuitet

Valberedningen satsar på att den nuvarande ledningen för Lärarnas Riksförbund ska fortsätta. Det betyder att nuvarande förbundsordförande Åsa Fahlén föreslås som ordförande igen. Valberedningen föreslår också att sittande presidium får fortsatt mandat inför Lärarnas Riksförbunds nästa kongress i maj och september.

Förbundsordföranden Åsa Fahlén nomineras till ny kongressperiod.

- Förra kongressen efterfrågades förnyelse, förändring och föryngring i förbundets ledning, vilket också blev resultatet då. Nu ser vi att det fungerar väldigt bra och därför föreslår vi att sittande presidium får fortsätta det arbete som påbörjats, säger valberedningens ordförande Kerstin Lindberg.

Förutom Åsa Fahlén, Göteborg, som ordförande föreslår valberedningen Svante Tideman, Örebro, som 1:e vice ordförande och Sara Svanlund, Malmö, som 2:e vice ordförande.

- De tre har skött sina uppdrag väl och vi föreslår att de får fortsätta för att borga för en kontinuitet i Lärarnas Riksförbunds politik, säger Kerstin Lindberg.

Här är valberedningens hela förslag:

Åsa Fahlén, Göteborg (omval)

1:e vice Förbundsordförande

Svante Tideman, Örebro (omval)

2:e vice Förbundsordförande

Sara Svanlund, Malmö (omval)

Förbundsstyrelseledamöter

Fredrik Andersson, Sjöbo (nyval)

Anna Carlsson, Härryda (omval)

Anna Gräslund, Stockholm (nyval)

Duska Jansson Dobrota, Ludvika (omval)

Karin Johansson, Huddinge (omval)

Anneli Landberg, Laholm (nyval)

Catharina Niwhede, Malmö (omval)

Ingrid Pihl, Piteå (omval)

Anne Pihlo, Borås (nyval)

Johan Runesson, Växjö (omval)

Robin Smith, Stockholm (omval)

Lars Windisch, Alingsås (omval)

För upplysningar:

Zoran Alagic, senior rådgivare kommunikation, 070-262 27 00, zoran.alagic@lr.se

Förbundsordföranden Åsa Fahlén nomineras till ny kongressperiod.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med över 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Coronakrisen i skolan – kunskapstapp för miljardbelopp14.5.2020 06:55:00 CESTPressmeddelande

Distansundervisning som strular, inställd undervisning och hög elevfrånvaro. De direkta kostnaderna för utebliven undervisning beräknas kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor. – Höga kostnader och en redan tuff arbetssituation sätter ökad press på en lärarkår som redan går på knäna. Nu behövs politisk handlingskraft att satsa på lärarna, där bland annat staten tar över huvudansvaret för skolverksamheten, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund.