Valberedningens förslag inför partikongressen

Valberedningen är nu klar med sitt förslag över de val som ska förrättas under Socialdemokraternas partikongress i Göteborg 3–7 november.

På Socialdemokraternas kongress kommer flera val att förrättas. Kongressen ska förutom partiordförande och partisekreterare välja verkställande utskott, partistyrelse, revisorer, programkommission och granskningsutskott.

Förslaget i sin helhet finns att läsa här.

Valberedningens förslag för verkställande utskott

Av utskottets ledamöter väljs partiordförande och partisekreterare särskilt.

Ordinarie ledamöter:

Susanna Gideonsson, Mikael Damberg, Lena Micko, Morgan Johansson och Ardalan Shekarabi.

Ersättare:

Thomas Eneroth, Bodil Hansson, Peter Hultqvist, Lena Hallengren, Anders Ygeman, Åsa Johansson och Marie Nilsson.

Valberedningens förslag för partistyrelse

Partistyrelsen (PS) består av tjugosex ordinarie ledamöter och femton ersättare.

Ordinarie ledamöter:

Anna-Caren Sätherberg, Jämtland, Ulf Olsson, Sjuhäradsbygden, Fredrik Olovsson, Södermanland, Fredrik Lundh Sammeli, Norrbotten, Karin Wanngård, Stockholm, Kenneth Östberg, Västmanland, Vivianne Macdisi, Uppsala län, Niklas Karlsson, Skåne, Helene Fritzon, Skåne, Åsa Westlund, Stockholms län, Aida Hadzialic, Stockholms län, Lawen Redar, Stockholm, Matilda Ernkrans, Örebro län, Ronny Löfqvist, Halland, Ilan de Basso, Jönköpings län, Helene Björklund, Blekinge, Katrin Stjernfeldt Jammeh, Skåne, Hanna Westrén, Gotland, Mattias Jonsson, Göteborg, Paula Holmqvist, Fyrbodal, Isak From, Västerbotten, Teresa Carvalho, Östergötland, Peter Kärnström, Gävleborg, Patric Björk, Skaraborg, Gabriella Lavecchia, Seko och Johan Lindholm, Byggnads.

Ersättare:

Monica Johansson, Södermanland, Anders Öberg, Norrbotten, Mattias Vepsä, Stockholm, Johan Persson, Kalmar län, Aylin Fazelian, Göteborgsområdet, Lars Isacsson, Dalarna, Andreas Schönström, Skåne, Robert Olesen, Kronoberg, Sara Nylund, Västernorrland, Jonas Attenius, Göteborg, Karin Sundin, Örebro län, Carina Ödebrink, Jönköpings län, Anna-Lena Danielsson, Västerbotten, Ebba Östlin, Stockholms län och Gunilla Svantorp, Värmland.

Presskontakt:

Johanna Kvist, pressekreterare Socialdemokraterna